لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

نگرانی‌ها در پیوند به حرکات تازۀ داعش و برخی گروه‌های دیگر در مناطق سرحدی ننگرهار! 


آرشیف/ برخی افراد مسلح در نورستان
آرشیف/ برخی افراد مسلح در نورستان

شماری از باشنده‌گان مناطق سرحدی ولایت ننگرهار می‌گویند، حرکت‌های تازۀ داعش و برخی گروه‌های دیگر آنان را نگران کرده است.

آنان می‌گویند که به دلیل حضور و فعالیت این گروه‌ها نمی‌توانند، از یک محل به محل دیگر بروند و با اطمینان فعالیت‌های روزمرۀشان را انجام دهند.

این باشنده‌گان می‌افزایند این گروه‌ها مناطق را بررسی می‌کنند، خانه و مردم را نیز تلاشی می‌نمایند.

یکی از باشنده‌گان ولسوالی چپرهار ننگرهار که خواست نامش گرفته نشود روز چهارشنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی چنین گفت:

"در ولسوالی چپرهار و همچنان در منطقه گورگری هسکه مینه مردم را از خانه‌های شان بیرون می‌کشند، روز گذشته در یک محل گورگری بیرون شده بودند، به روی سرک چک پاینت ایجاد کرده مردم را تلاشی کردند و بعضی کارهای دیگر می‌کردند."

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار در مناطق سرحدی ولایت ننگرهار به خصوص در ولسوالی‌های شینوار دیده شد که نیرو های امنیتی افغان و خارجی حملات پیهم را برای سرکوب این گروه راه اندازی کردند.

هرچند داعش مورد حملات شدید نیرو های امنیتی و خارجی قرار گرفت، اما در کنار حضور در مناطق سرحدی ننگرهار این گروه فعالیت‌اش را در ولایت‌های لغمان، نورستان و کنر رساند و آن‌را نیز بیشتر کرد.

بر اساس گزارش‌ها گروه داعش نتوانست در ولسوالی‌های سرحدی شینوار موفق به ایجاد مراکز شود.

وزارت دفاع افغانستان نیز گفته است که عملیات‌های نیرو های امنیتی و دفاعی افغان برای سرکوب داعش اکنون نیز جریان دارد و این گروه قادر نیست تا بار دیگر فعال شوند.

ساختمان وزارت دفاع افغانستان
ساختمان وزارت دفاع افغانستان

ایوب حسین‌خیل قوماندان لوای سرحدی زون شرق روز چهارشنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"نه‌تنها در ننگرهار، بلکه نیرو های سرحدی در کنر و نورستان نیز جابه‌جا اند و در برابر دشمنان می‌جنگند، آنان در برابر ما توان جنگ را ندارند، تنها دست به انتحار و انفجار می‌زنند، در هرجای که حمله کنند اجساد شان باقی می‌ماند و نتوانسته اند به پرسونل ما تلفات وارد کنند."

مقامات امنیتی افغان در بارۀ حضور گروه‌های جدید مخالف مسلح در کنار طالبان و داعش در مناطق سرحدی چیزی نمی‌گویند.

حکومت، امریکا و جامعه جهانی داعش را گروه خطرناگ تروریستی عنوان کرده و گفته اند که این گروه با برخی گروه‌های تروریستی جهانی رابطه دارند، اما نیرو های امنیتی افغان اطمینان داده که توان سرکوب گروه‌های مخالف مسلح در کشور را دارند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG