لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

هزاران افغان در هند منتظر اند تا دوباره به کابل برگردند


آرشیف، میدان هوایی اندراگاندی هند
آرشیف، میدان هوایی اندراگاندی هند

در حالیکه روابط بین پاکستان و هند با تنش‌های شدید مواجه است، پاکستان پروازهای افغانستان به هند را به حالت تعلیق قرار داد.

آژانس خبری رویترز با نقل قول از یک مقام شورای امنیت ملی امریکا که از افشای نامش خودداری شده می‌نویسد که گفته است، احتمال جنگ بین هند و پاکستان خیلی زیاد بوده، واشنگتن نگران است و از هر دو جانب می‌خواهد تا از خویشتن‌داری کار بگیرند.

قاسم رحیمی سخنگوی ادارۀ هوا نوردی ملکی افغانستان با اشاره به تعلیق پروازها بین هند و افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"حسب اطلاعات ادارۀ کنترول حریم هوایی پاکستان، پروازهای افغانستان به هند که به خطوط هوایی پاکستان منتهی می‌شد به حالت تعلیق قرار گرفته است. با دریافت این معلومات ما همه شرکت‌ها و پروازها از افغانستان به هند را به حالت تعلیق قرار داده‌ایم و منتظر اطلاعات بعدی هستیم."

روز چهارشنبه پاکستان به یک طیارۀ شرکت کام ایر که از کابل به سوی دهلی جدید پرواز کرده بود، اجازه پرواز بر حریم هوایی‌اش را نداد.

آرشیف/ طیاره کام ایر
آرشیف/ طیاره کام ایر

تعدادی زیادی از کشورهای جهان به‌شمول شرکت‌های هوا نوردی بریتش، امارات، گلف، سریلانکا و ایر کانادا پروازهای‌شان را به پاکستان به حالت تعلیق قرار داده اند.

شرکت‌های هوا نوردی سنگاپور ایرفلوت و فاین ایر که از حریم هوایی پاکستان عبور می‌کنند، نیز پروازهای‌شان را متوقف ساخته اند.

ادارۀ هوایی ملکی افغانستان می‌گوید، تا زمانیکه تنش‌ها بین پاکستان و هند رفع نشود، پروازها بین کابل و دهلی جدید متوقف خواهد بود.

نجیب آزاد استاد پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید، ادامه تنش‌ها بین پاکستان از لحاظ سیاسی بالای افغانستان تأثیر ندارد، اما ممکن است در عرصه اقتصادی باعث مشکل شود.

او افزود:

"ایجاد موانع در برابر پروازهای ملکی بین افغانستان هندوستان، نقض قوانین بین‌المللی است. این بخشی از سیاست خارجی پاکستان در برابر هند و افغانستان است. افغانستان و هند می‌توانند از طریق دبی به پروازهای‌شان ادامه دهند، این مسئله برخی مشکلات اقتصادی را به وجود می‌آورد، اما در عرصه سیاسی باعث مشکلات نمی‌شود."

نجیب الله آزاد استاد پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان
نجیب الله آزاد استاد پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان

قاسم رحیمی سخنگوی اداره هوا نوردی ملکی افغانستان نیز می‌گوید که آن‌ها روی راه بدیل به هند، فکر می‌کنند.

بعد از آن که حدود دو هفته قبل در منطقه مورد منازعه کشمیر حدود بیش از ۴۰ نظامی هندی کشته شدند و مسئولیت آن را گروه جیش محمد که در پاکستان مستقر است به عهده گرفت، روابط بین اسلام‌آباد و دهلی جدید با تنش‌های شدید مواجه شده است.

روز دوشنبه، هند منطقه کشمیر تحت ادارۀ پاکستان را بمبارد نمود و ادعا کرد که ۳۰۰ جنگجوی مسلح را کشته است.

پاکستان می‌گوید که روز چهارشنبه یک طیارۀ «میک-۲۱» هند را سقوط داده و پیلوت آن‌را اسیر گرفته است.

هند نیز ادعا می‌کند که یک طیارۀ پاکستانی را سقوط داده است.

XS
SM
MD
LG