لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

مذاکرات صلح در قطر قبل از وقفه و بعد از آن در چه وضعیتی قرار داشته است؟


دفتر سیاسی طالبان در قطر
دفتر سیاسی طالبان در قطر

برخی از اعضای هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند، در مذاکرات میان امریکا و طالبان در قطر پیشرفت‌های صورت گرفته است.

  • مقامات امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر وقفه گرفته اند، اما این مذاکرات قبل از وقفه و بعد از آن در چه وضعیتی قرار داشته است؟

برخی از اعضای هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند، میان دو طرف روی خروج نیروهای امریکایی و این که افغانستان علیه کشور دیگری مورد استفاده قرار نگیرد، پیشرفت صورت گرفته است.

حبیب‌الله فوزی یکی از آنان روز پنجشنبه «۰۹ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی در مورد گفت:

"از صحبت‌های دو طرف طوری معلوم می‌شود که این دو شرط به هر دو مهم است، به طالبان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اهمیت دارد تا در مورد آن توافق شود، اما امریکا از طالبان می‌خواهد که افغانستان دیگر برخلاف آن کشور مورد استفاده قرار نگیرد، از اظهاراتی که توسط دو طرف در مورد ابراز گردیده معلوم می‌شود که پیشرفتی شده است."

اما زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان طی تویت تازه‌اش نوشته است، در حالی که مذاکرات میان مقامات امریکا و نماینده‌های طالبان جریان دارد در کابل نیز روی ایجاد یک تیم گفتگو کنندۀ صلح پیشرفت شده است.

دور پنجم مذاکرات میان امریکا و نماینده‌گان طالبان روز سه شنبه هفته جاری به طور رسمی آغاز شد.

یکی از فرق‌های این دور، حضور ملا برادر رئیس دفتر قطر و معین سیاسی ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان در دوحه و اشتراک وی در افتتاح این نشست می‌باشد.

طالبان گفته اند که در این دور باز هم روی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان بحث می‌کنند.

نشست میان امریکا و طالبان برای دو روز ادامه داشت و گفته می‌شود که این مذاکرات روز پنجشنبه و جمعه متوقف بوده و روز شنبه از سر گرفته می‌شود.

در عین حال وحید مژده آگاه امور و یکی از کسانی که این نشست را نظارت می‌کند می‌گوید که این نشست پیشرفت‌های داشته، اما هنوز هم بحث روی موضوع تقسیم اوقات خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باقی مانده است.

د سیاسي چارو پوه وحید مژده
د سیاسي چارو پوه وحید مژده

او افزود:

"پیشرفت صورت گرفته است، اما یک موضوع که روی آن باید بحث شود این است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در چه مدت زمان صورت خواهد گرفت؟ البته امریکا گفته است که بدون توافق نصفی از نیروهایش را از این کشور بیرون می‌کند، اما روی بقیه هنوز بحث جریان دارد."

آقای مژده می‌گوید ممکن در کنار بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان در مورد خروج تجهیزات آنان نیز بحث شود که به‌گفته وی دیگران توان، ظرفیت و امکان استفاده از آن را ندارند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG