لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

نشریه بروکنگز: افغانستان نوین بر آتش بس و معامله با طالبان استوار خواهد بود


شهر کابل
شهر کابل

نشریه بروکنگز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان افغانستان نوین بر آتش بس و معامله با طالبان استوار خواهد بود.

  • نشریه بروکنگز

به نوشته نویسنده‌گان مطلب برای افغانستان این مهم است که راه داد و ستدی پیدا شود که هم تقاضاهای حکومت افغانستان و هم تقاضاهای طالبان را برآورده بسازد و تشویش‌ها و نگرانی‌های طرفین را در مورد امنیت رفع کند.

به نوشته نشریه نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در این راستا از پیشرفت‌های خوب یاد آوری می‌کند.

چنین معلوم می‌شود که طالبان تعهد کرده اند در حکومت بعدی افغانستان که آنها هم جز مهم آن خواهند بود، در برابر تروریزم و افراطگرایی مانند القاعده و داعش هیچنوع تحمل نشان داده نخواهد شد.

ایالات متحده هم در برابر آن موافقه کرده که قوای خود را در افغانستان کاهش میدهد و وقتی که شرایط مناسب باشد شاید تمام سربازان خود را از افغانستان خارج کند.

نماینده خاص امریکا زلمی خلیل‌زاد می گوید امیدوار است که در بخش‌های حقوق بشر هم ضمانت‌های قابل اعتماد را بدست آورد.

اما به نوشته نشریه آقای خلیل‌زاد گفته است تا اکنون در مورد هیچ چیزی توافق صورت نگرفته و تا زمانی که در مورد همه چیز موافقه نشود در مورد هیچ چیز موافقه نخواهد شد.

به گفته او هنوز آغار کار است و آنها به شروع نسبت ختم نزدیکتر می باشند.

به نوشته نشریه موضوع مهم در مذاکرات صلح این خواهد بود که طالبان با حکومت افغانستان مستقیماً روی میز مذاکره بنشینند که در این مورد هم آقای خلیل‌زاد اظهار امیدواری کرده‌است.

  • نشریه نیشنل انتریست

نشریه نیشنل انتریست در شماره اخیر خود نوشته است حالا که معامله برای صلح در افغانستان دوام دارد و زنان افغان نمی‌توانند مانع خروج امریکا از صحنه سیاسی افغانستان شوند، زمان آن رسیده که زنان خود شان برای حقوق خود داخل اقدام شوند.

تقریباً از دو دهه به این سو ایالات متحده امریکا برای بهتر ساختن شرایط زنده‌گی زنان در افغانستان تلاش دارد.

در قانون اساسی افغانستان برای زنان در هر بخش سهمیه داده شده است در جرگه ها، در پارلمان در تدریس و کار در حکومت.

به نوشته نیشنل انتریست جامعه جهانی همچنان کورس‌های تعلیمی و ترینگ را برای دختران و زنان ایجاد کرد تا نقش آنها در رهبری سیاسی و اقتصادی و اجتماعی توسعه پیدا کند.

حالا چنین ترس وجود دارد که در معامله صلح با طالبان این دستآوردها به باد فنا بروند.

زنان افغان همیشه قربانی رسم و رواج‌های و عنعنات بوده اند ولی به نوشته نشریه اکنون همه در جامعه جهانی معتقد به این اند که زنان افغان هم مانند زنان در جامعه غربی توانایی هر کار را دارند و باید از این توانایی های آنها استفاده شود.

به نوشته نشریه حالا که امریکا بعد از ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ اینقدر سرمایه گذاری در افغانستان کرده و بیش از ۲۵۰۰ سرباز خود را قربانی داده و میلیاردها دالر را به مصرف رسانده است نباید بگذارد که این دستآوردها قربانی شوند.

برای رسیدن به این هدف خوشبینی‌ها برای صلح با طالبان و رد شدن تروریزم و افراطگرایی از سوی طالبان کافی نیست بلکه باید به شرایط عینی و عملی جامعه افغانستان توجه شده و در راه تامین حقوق زنان تلاش شود.

XS
SM
MD
LG