لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۵

بی باوری زنان به برخی سیاسیون افغان، آیا سیاسیون تفکر طالبانی دارند؟


آرشیف/ زنان افغان در یکی از مراکز رای دهی
آرشیف/ زنان افغان در یکی از مراکز رای دهی

شماری از زنان اشتراک کننده در اجماع ملی زنان برای صلح می گویند، برخی سیاسیون به دلیل این که شاید در برابر زنان تفکر طالبانی داشته باشند، مورد اعتماد نیستند.

برخی زنان اشتراک کننده در اجماع ملی زنان برای صلح افغانستان می گویند، مطمئین نیستند که سیاسیون افغانستان در مذاکره با طالبان حقوق زنان را جدی بگیرند.

باور این زنان این است که ممکن شماری از سیاسیون هنوز در باره زنان با طالبان هم فکر باشند.

باور این زنان این است که ممکن شماری از سیاسیون هنوز در باره زنان با طالبان هم فکر باشند.

کویتا صدیقی عضو کمیته مشورتی زنان برای صلح در حاشیه یک نشست خبری در کابل به خبرنگار رادیو آزادی گفت:

"دیروز ما شاهد بودیم که شماری زیادی چهره های مطرح سیاسی در اجماع ملی زنان برای صلح دعوت شده بودند اما حضور نیافتند، از روی این عملکرد شان حدس و گمان می رود که تفکر طالبانی در میان شان موجود باشد، شاید دید زن ستیزانه و تبعیض آمیز وجود داشته باشد."

کویتا صدیقی عضو کمیته مشورتی زنان برای صلح
کویتا صدیقی عضو کمیته مشورتی زنان برای صلح

اجماع ملی زنان افغان برای صلح روز گذشته با حضور بیش از ۳۵۰۰ زن از ۳۴ ولایت افغانستان به ابتکار بانوی اول در کابل برگزار شد که در آن محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز اشتراک کرده بود.

در پایان این اجماع زنان یک قطعنامه پانزده مادۀ را صادر کردند و در آن از طرف های درگیر جنگ خواهان آتش بس بدون قید و شرط و پایان جنگ در کشور شان شدند.

در این قطع نامه همچنان زنان خواستار خلع سلاح فوری افراد مسلح غیر مسئول شدند و نیز گفتند که باید به فرهنگ معافیت خاتمه داده شود.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، محکوم نمودن حکومت مؤقت، حفظ دستآوردهای زنان و ارزش های قانون اساسی در جریان مذاکرات از دیگر مواردی اند که زنان در این قطع نامه به آن اشاره کرده اند.

ساره سیرت یکی دیگر از اشتراک کننده های این اجماع روز جمعه در جریان یک نشست خبری گفت، زنان نمی خواهند دستآوردهای شان در جریان مذاکرات به معامله گرفته شود.

به گفته وی، زنان افغان به هیچ صورت حاضر نیستند تا پس از مذاکرات صلح دوباره خانه نشین شوند.

زهره یوسف مشاور دفتر بانوی اول افغانستان می گوید، زنان افغان این اطمینان را داشته باشند که خود شان توانایی بلند کردن صدای خود را دارند.

به گفته وی، برخی مردان سیاست‌گر برای زنان افغان قابل اطمینان نیستند.

خانم یوسف به نشست بزرگ زنان اشاره می کند که در آن برخی چهره های سیاسی از اشتراک خودداری کردند.

زهره یوسف دفتر مشاور بانوی اول افغانستان
زهره یوسف دفتر مشاور بانوی اول افغانستان

او افزود:

"به طول مثال آقای کشاف (رئیس شورای علمای افغانستان، آقای مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، آقای عمر داوودزی رئیس دارلانشای شورای عالی صلح، لوی سارنوال و دیگر بزرگان سیاسی که در تلویزیون ها چهره های شان را می بینیم دعوت بودند اما به خود زحمت ندادند و نیامدند. مه تنها مشخص این ها را نمی گویم ولی ذهنیت طالبانی موجود است، اگر زن ها و دختر های سیاسیون مطرح افغانستان به سطح اجتماع بیرون نمی شوند و می گویند دموکراسی به دختر همسایه خوب است و به دختر من خوب نیست دیگر قضاوت با شما."

کسانی را که زهره یوسف نام می برد تا حال در این باره تبصره نکرده اند.

اما حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و عضو هیئت مذاکره کننده حکومت با طالبان که در این نشست خبری حضور یافته می گوید، باید هر مسئلۀ مربوط به زنان شنیده شود و پیشنهادات شان عملی شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که اخیراً مقام های امریکایی با نماینده‌گان طالبان سرگرم گفتگو اند.

طالبان پیش از این گفته اند مطابق شریعت اسلامی به زنان حق قایل اند و چندی پیش در نشست مسکو که میان برخی سیاسیون و طالبان برگزار شد در آن فوزیه کوفی عضو پیشین ولسی جرگه اشتراک کرده است.

حکومت افغانستان نیز گفته که در صورت آغاز مذاکرات با طالبان، به زنان سهم داده خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG