لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

وزارت ترانسپورت: چندین سرک‌ در ۵ ولایت افغانستان اعمار می‌شود


یما یاری وزیر ترانسپورت افغانستان
یما یاری وزیر ترانسپورت افغانستان

وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها را بیشتر کرده‌است تا مطابق نیازمندی مردم در برخی ولایات، سرک‌ها و پل را اعمار کند.

مقامات این وزارت می‌گویند، با توجه به گسترش فعالیت‌های ترانزیتی و تجارتی در کشور تصمیم گرفته‌اند تا در برخی ولایت سرک‌های جدید را اعمار نمایند.

این وزارت روز شنبه قرارداد اعمار ۶ سرک در ۵ ولایت را با شماری از شرکت‌های ساختمانی افغانی امضا کرد.

یما یاری وزیر ترانسپورت گفت که با اعمار این سرک‌ها و پل‌ها، برخی ولسوالی‌ها با ولسوالی‌های دیگر وصل می‌گردند و زمینه انتقال اموال تجارتی آسان خواهد شد.

آقای یاری در باره این سرک‌ها چنین گفت:

"این سرک‌ها که دو پل هم دارد، در مجموع ۴۷ کیلومتر درازا دارد، ارزش این قرارداد‌ها در مجموع یک میلیارد و هفت صد و بیست میلیون افغانی است، از که از بودجه دولت، بانک جهانی و هندوستان تمویل می‌شود."

وی گفت، این پروژه‌ها شامل اعمار ۱۲ کیلومتر سرک از پل بهسود تا عبدالخیل ننگرهار، ۱۶ کیلومتر سرک از ولایت بلخ تا ولسوالی مارمل، ۹ کیلومتر سرک از میمنه فاریاب تا بل چراغ، ۹ کیلومتر قیرریزی از میمنه تا بل چراغ، بازسازی ۹ متر پل نخچیر ولایت بدخشان و ۱۶ کیلومتر سرک از ولسوالی مارمل بلخ تا تنگی است.

مسئولان وزارت ترانسپورت می‌گویند که این پروژه در روز‌های نزدیک آغاز می‌شود و با دقت کار آن نظارت خواهد شد.

آرشیف، شاهراه کندهار - ارزگان
آرشیف، شاهراه کندهار - ارزگان

وزارت فواید عامه پیش از آن که با وزارت ترانسپورت مدغم شود گفته بود که ده‌ها هزار سرک جدید نیاز است تا در کشور اعمار شود اما به گفته این وزارت در ۱۸ سال گذشته سرک‌های جدید و پل اعمار شده که سهولت‌های بیشتر را برای مردم فراهم نموده‌است.

از سوی هم موسی خان نصرت منشی کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه می‌گوید، در اکثر سرک‌های جدید کیفیت در نظر گرفته نشده و مشکلات مردم حل نشده‌است.

وی گفت:

"مهم است که کیفیت بهتر داشته باشد، زیرا بسیاری سرک‌ها دوباره تخری شده‌اند و مردم را با مشکل روبرو کرده اند، حفظ و مراقبت درست صورت نمی‌گیرد، تقاضای اعمار زود هنگام را ما نکردیم اما کیفیت اصل مهم است و بی‌کیفیت مفهوم ندارد."

تنها اعضای ولسی جرگه نه بلکه مردم و رانندگان نیز از خراب شدن زود هنگام سرک‌ها شکایت دارند

آنان تأکید دارند که باید مسئولان در زمینه حفظ و مراقبت جدی باشند.

از سوی هم ادریس نوری به نمایندگی از قراردادی‌های شرکت‌های سرک سازی که به روز شنبه با وزارت ترانسپورت قرارداد عقد کردند، تعهد کرد که در اعمار این سرک‌ها توجه زیاد به کیفیت آن خواهند کرد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG