لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

سرخط: مسوده یک تفاهمنامه میان امریکا و طالبان آماده‌ شده‌است


سرخط روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد از سر گرفتن مذاکرات میان هیئت امریکایی و نمایند‌ه‌های طالبان در قطر اختصاص داده شده و به برخی پیشرفت‌ها نیز اشاره گردیده‌است.

  • سرخط

روزنامه سرخط با اشاره به آغاز گفتگوهای روز شنبه میان هیئت امریکایی و نمایند‌ه‌های طالبان به نقل از منابع نزدیک طالبان نوشته است، مسوده یک تفاهمنامه آماده شده و انتظار می‌رود که در این دور مذاکرات اعلان گردد.

روزنامه به نقل از این منابع نوشته‌است، نماینده‌های سازمان ملل و ناروی با هر دو طرف همکاری تخنیکی می‌کنند اما این مسئله به گونه رسمی تأیید نشده‌است.

روزنامه در حالی به پیشرفت‌های مذاکرات در قطر میان نماینده‌های طالبان و امریکا اشاره می‌کند که در یک مطلب دیگر نوشته شده‌است، رئیس جمهور غنی بخاطر تعیین یک هیئت جدید برای مذاکرات صلح مشوره‌ها را آغاز کرده‌است.

روزنامه نوشته است، هیئت جدید ۲۰ تن می‌باشد که بر خلاف هیئت پیشین بیشتر در آن چهره‌های با نفوذ سیاسی شامل است.

  • دنیا

روزنامه دنیا هم نوشته است، در دور جدید گفتگوهای قطر که پس از دو روز وقفه روز شنبه دوباره آغاز گردیده روی برخی مسایل میان هیئت امریکایی و طالبان توافق صورت گرفته است.

روزنامه نوشته است، میان هر دو طرف روی مسایلی توافق شده که در آن مواردی مانند خروج نیروهای خارجی و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشور‌های دیگر شامل است.

به باور روزنامه نویس، در عین حال ریاست جمهوری بخاطر گفتگوهای صلح کار را روی وسیع ساختن هیئت مذاکره کننده صلح آغاز کرده و مشوره با احزاب سیاسی جریان دارد.

روزنامه به نقل از هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور نوشته است که حکومت از احزاب سیاسی خواسته تا لیست افراد شانرا بسپارند که با توجه به آن بخاطر مذاکرات صلح یک هیئت تأثیر گذار تعیین گردد.

  • هیواد

روزنامه هیواد تبصره اش را در پیوند به دور جدید مذاکرات صلح میان طالبان مسلح و هیئت امریکایی اختصاص داده و ابراز امیدواری کرده‌است که این بار پیشرفت‌های خواهد داشت.

روزنامه نوشته است، هر چند در چهار دور گذشته کدام پیشرفت در زمینه دیده نشده اما حالا وضعیت تغییر کرده و طالبان به این نتیجه رسیده‌اند که بخاطر بقای جان‌شان جنگ را خاتمه بدهند و آن‌ها نمی‌توانند یکبار دیگر امارات شانرا در افغانستان حاکم بسازند.

روزنامه این را هم نوشته است، طالبان به گونه آشکارا چیز نمی‌گویند اما تلاش بر اینست که برای آن‌ها در نظام سهم داده شود اگر حالا نه اما بعد از انتخابات.

به باور روزنامه نویس، حکومت افغانستان پیش از پیش به این مسئله آماده بود که اعضای پیشرفته طالبان را در نظام شامل بسازد و مردم هم از آن حمایت کند.

روزنامه در پایان باز هم به این نکته اشاره کرده که افغان‌ها از تمام تلاش‌ها بخاطر صلح حمایت می‌کنند اما خواست آن‌ها تأمین صلح دایمی است و برای این مسئله گفتگوهای بین‌الافغانی لازم می‌باشد.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم در سرخط‌ اش در این مسئله اشاره کرده که اولین مسوده صلح میان امریکا و طالبان آماده است.

روزنامه به نقل از برخی مقامات پیشین طالبان نوشته است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان حتمی شده اما لازم است تا قبل از برگزاری انتخابات صلح تأمین گردد.

روزنامه به نقل از برخی منابع نزدیک طالبان نوشته است، گفتگوها میان دو طرف در قطر ممکن تا پایان هفته جاری ادامه یابد و ممکن روی برخی مسایل باقی مانده صحبت شود.

روزنامه هم‌چنان روند صلح را ساده نمی‌داند، زیرا به باور نویسنده هر طرف اگر بخواهد این روند را متوقف ساخته می‌تواند پس نیاز است امریکا طالب و حکومت بجای منافع خودشان به حل مشکل توجه کنند.

  • انیس

اما روزنامه انیس مسئله خروج نیروهای خارجی را از افغانستان و یا حضور آنان را در این کشور وابسته به قرارداد امنیتی میان حکومت افغانستان و امریکا می‌داند.

روزنامه نوشته‌است، حکومت وحدت ملی در اولین روزهای کاری‌اش با امضای تفاهمنامه‌ها میان کابل - ناتو و کابل - واشنگتن حضور نیروهای خارجی را در افغانستان قانونی کرد اما به باور روزنامه نویس خروج این نیروها نیز در چوکات یک تفاهم میان کابل و واشنگتن عملی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG