لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

جمعیت هلال احمر افغانی خواهان کمک‌های فوری به سیلاب‌ زده‌ها شد


آرشیف، سیلاب در ولایت فاریاب
آرشیف، سیلاب در ولایت فاریاب

به دنبال سرازیر شدن سیلاب در ولایت‌های فراه، کندهار، هلمند، زابل و هرات جمعیت هلال احمر افغانی می‌گوید، روند کمک رسانی ابتدایی به نیازمندان آغاز شده و تا حال از سوی این اداره برای دو صد خانواده در کندهار کمپل توزیع شده‌است.

این اداره می‌گوید، قرار است امروز لوازم زمستانی برای آسیب دیدگان ولایت فراه نیز انتقال یابد.

میرام صداقت سخنگوی هلال احمر افغانی روز یک‌شنبه ۱۲ حوت ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت، بعد از ارزیابی روند کمک رسانی به بقیه ولایت‌ها نیز آغاز خواهد شد.

صداقت می‌افزاید، آسیب دیدگان در حال حاضر در کنار مواد غذایی به لوازم زمستانی مانند کمپل و خیمه نیاز فوری دارند و باید نهاد‌های کمک رسان و تجار افغان همکاری عاجل نمایند.

آرشیف، کارمندان جمعیت هلال احمر افغانی در حال کمک رسانی به نیازمندان
آرشیف، کارمندان جمعیت هلال احمر افغانی در حال کمک رسانی به نیازمندان

وی افزود:

"ما از تمام مردم افغانستان مخصوصاً از تجار و کسانی که منابع مالی بیشتر در اختیار دارند می‌خواهیم که در این پروسه با سره میاشت و دیگر نهاد‌های کمک رسان همکاری کنند تا ما بتوانیم به شکل فوری به آسیب دیدگان کمک‌های لازم را فراهم کنیم."

این در حالیست که روز گذشته سیلاب‌های مدهش در ولایت‌های فراه، کندهار، هلمند، زابل و هرات سرازیر شد و در آن بیش از ۲۰ تن جان باختند.

دفتر همآهنگی کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد "اوچا"در بیانیه روز شنبه خود گفت، دستکم ۲۰ تن به شمول کودکان در مناطق مختلف کندهار جان باخته اند.

در بیانیه هم‌چنین آمده‌است که دستکم ده تن به شمول کودکان در ولسوالی‌های ارغنداب، دامان، سپین بولدک و دند کندهار هنوز ناپدید هستند.

مقام‌های افغان در باره تلفات برخاسته از سیلاب آمار‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند.

حشمت الله بهادری مسئول نشرات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، شمار قربانیان در ولایت‌های هلمند و کندهار به بیش از ده تن می‌رسد.

اما عبدالقیوم پخلا رئیس صحت عامه کندهار روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، بر اساس گزارش‌های رسیده تاکنون ۱۲ تن در ولسوالی‌های مختلف این ولایت جان باخته اند و بیش از ۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند به رادیو آزادی گفته‌است که در نتیجۀ باران و سیلاب در شهر لشکرگاه مرکز این ولایت تاکنون ۶ جان باخته و ۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولان در ولایت هرات نیز گفته‌اند که به اثر سیلاب در ولسوالی شیندند دو تن جان باخته‌اند.

از سوی هم با وجودی که بار‌ها از عدم رسیدگی به موقع حکومت در حالات اضطرار انتقاد صورت می‌گیرد اما این بار به دنبال سرازیر شدن سیلاب، دفتر شورای امنیت ملی افغانستان به نیرو‌های امنیتی و قوای هوایی دستور داد تا به کمک آسیب دیدگان بشتابند.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید، اگر نیرو‌های امنیتی به زودترین فرصت وارد عمل نمی‌شدند، ممکن شمار قربانیان بیشتر می‌شد.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

"اگر نیرو‌های امنیتی، دفاعی و هوایی کمک نمی‌کردند بدون شک به صد‌ها نفر تلفات می‌داشتیم اما خوشبختانه از سوی بخش‌های مربوط به نهاد‌های امنیتی با آسیب دیدگان کمک فوری صورت گرفت."

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید، هزاران تن در ولایت‌های هلمند، کندهار و فراه هنگام سرازیر شدن سیلاب از سوی نیرو‌های امنیتی نجات داده شدند.

به گفته مسئول نشرات این وزارت، برای آسیب دیدگان کمک‌های فوری مانند نان، آب و کمپل صورت گرفته‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG