لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

رند کارپوریشن: در صلح افغانستان عجله نکنید


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شمارۀ اخیر خود نگاهی به حمله گروهی طالبان بالای قول اردوی ۲۱۵ میوند در ولسوالی واشیر ولایت هلمند دارد که روز جمعه گذشته صورت گرفت.

روزنامه می‌نویسد، این قرارگاه در گذشته‌ها یکی از مراکز بزرگ نیروهای امریکایی در هلمند بود، اما تعدادی از نظامیان امریکایی تا هنوز هم در بخش‌های از آن مستقر اند.

به نوشته روزنامه، نیروهای پیاده بحری امریکا که امور آموزش نیروهای ملی دفاعی افغان را به پیش می‌برند در درون این مرکز در یک محل کوچک، اما تحت تدابیر شدید امنیتی جابه‌جا شده‌اند.

دگروال دیو بتلر «Dave Butler» از سخنگویان نیروهای امریکایی در کابل در پیامی در تویتر نوشت که به نیروهای آنان تلفات وارد نشده و یک مقام وزارت دفاع امریکا نوشت که نیروهای پیاده بحری امریکا این آموزگاران امریکایی را از مرکز تعلیمی نیروهای افغان بیرون کشیده نجات دادند.

نیویارک تایمر در ادامه بخشی از پیام بتلر را نقل کرده که خطاب به طالبان می‌گوید:

"جنگ با هموطنان‌تان را متوقف کنید و مذاکرات صلح را جدی بگیرید."

  • رند کارپوریشن

مؤسسه تحقیقاتی رند کارپوریشن که مرکز آن در کالیفورنیای امریکاست در نشریه خود مطلبی را در رابطه به صلح افغانستان نشر کرده که عنوان آن است، "در صلح افغانستان عجله نکنید."

نویسنده مطلب که جیمز دابنز نمایندۀ ویژه پیشین امریکا برای افغانستان و پاکستان است با اشاره به فیصله دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد بیرون کشیدن نیروهای امریکایی از افغانستان می‌نویسد که اگر طالبان پیشنهاد صلح را بپذیرند نتیجه آن موافقه صلح نه، بلکه توافق برای آغاز مذاکره با امریکا خواهد بود، زیرا واشنگتن از ۲۰۱۰ به این‌سو برای مذاکره با این گروه تلاش می‌کند و بناءً اقدامات کوچک فعلی به‌گفته نویسنده دستآورد بزرگ تلقی شده نمی‌تواند.

آقای دابنز می‌نویسد، در صورتی که نتیجۀ تلاش‌های فعلی تأمین صلح دایمی در افغانستان باشد این احتمال به عوامل گوناگون از جمله بیرون شدن نیروهای امریکایی مرتبط خواهد بود.

وی در ادامه می‌نویسد، در صورتی که ایالات متحده پس از آغاز مذاکرات صلح نیروهای خود را از افغانستان بیرون کند، روند مذاکرات ناکام و جنگ دوباره آغاز خواهد شد و در صورتی که نیروهای امریکایی قبل از آغاز روند عملی شدن موافقه صلح بیرون بروند باز هم نتیجۀ مشابه در پی خواهد داشت، اما آقای دابنز در ادامه می‌نویسد، چانس تأمین صلح دایمی در افغانستان تنها زمانی بیشتر است که امریکا و دیگر اعضای جامعه جهانی در تطبیق هر نوع موافقه صلح که در نتیجۀ تلاش‌های فعلی به دست می‌آید، دخیل باشند.

XS
SM
MD
LG