لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به ازبکستان سفر کرد


حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان عازم ازبکستان شد.

آقای محب روز دوشنبه «۱۳ حوت ۱۳۹۷» به هدف صحبت روی موضوعات صلح، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و همکاری‌های مشترک به تاشکند پایتخت ازبکستان رفته ​و قرار است با مقام‌های آن کشور دیدار کند.

عبدالکبیر واثق معاون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفت:​

"مشاور امنیت ملی کشور در یک سفر دو روزه عازم تاشکند پایتخت ازبکستان شد تا با مقامات ارشد امنیتی ازبکستان روی گزارش همکاری‌های منطقوی، مبارزه مشترک علیه تروریزم، روند صلح، امنیت سرحدات و مبارزه علیه مواد مخدر تبادل نظر نمایند."

عبدالکبیر واثق معاون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
عبدالکبیر واثق معاون سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

آقای محب در حالی به ازبکستان سفر می‌کند که شام روز گذشته عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه و عصمت‌الله نمایندۀ ویژه ازبکستان برای افغانستان در قطر با ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان دیدار کرده‌است.

در یک اعلامیۀ خبری گروه طالبان آمده که در این دیدار آقای کاملوف گفته‌است، کشورش آماده هر نوع همکاری در بخش صلح با افغانستان است.

دولت ازبکستان تا حال در بارۀ این دیدار چیزی نگفته، اما پیش از این وزارت خارجه ازبکستان اعلام کرده که عبدالعزیز کاملوف از ۳ تا ۵ مارچ در قطر خواهد بود.

مقام‌های ازبکستان و معاون گروه طالبان در حالی با هم دیدار کرده‌اند که نماینده‌گان این گروه پس از یک وقفۀ دو روزه سومین روز است که سرگرم گفتگو‌های دور پنجم با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در قطر اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر روز دوشنبه با ارسال یک پیام به خبرنگار رادیو آزادی گفت، این گفتگو‌ها ادامه دارد، اما وی در بارۀ تاریخ ختم گفتگو‌ها ابراز نظر نکرد.

طالبان ناوقت دیروز با نشر یک اعلامیۀ گفتند، گفتگوهای جاری قطر قدم به قدم پیش می‌رود.

بر اساس اعلامیه طالبان "با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع پیشرفت‌ها در این گفتگوها باید خیلی محتاطانه و با دقت صورت گیرد."

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان در واکنش به دیدار وزیر خارجۀ ازبکستان با معاون گروه طالبان می‌گوید، ازبکستان می‌تواند نقش کلیدی را در روند گفتگو‌های صلح افغانستان ایفا کند.

ازبکستان پیش از این گفته که آماده‌است تا گفتگو‌های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را میزبانی کند.

میر ضیایف رئیس جمهور ازبکستان در نشست تاشکند که در ماه حمل سال روان هجری شمسی برگزار شده بود گفته‌است، از هر تلاش به‌خاطر جلوگیری از ادامه خشونت‎ها در افغانستان و منطقه استفاده خواهند کرد.​سید اکبر آغا یک عضو پیشین گروه طالبان

در همین حال سید اکبر آغا یک عضو پیشین گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی در باره تأثیرگذاری ازبکستان بالای این گروه می‌گوید:

"به نظر من روی موضوعات فرعی، طالبان ممکن پیشنهادات ازبکستان در باره صلح را قبول کنند، زیرا ازبکستان یکی از کشور‌های همسایه است و تأثیرگذاری خود را بالای افغانستان دارد."

با آن‌که طالبان اخیراً بار دیگر گفتگو با دولت افغانستان را رد کرده‌اند، اما سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید، با پا در میانی امریکا و برخی کشور‌های همسایه به خصوص ازبکستان ممکن زمینۀ گفتگو‌های مستقیم میان حکومت و طالبان در آینده فراهم شود.

آقای طاهری می‌افزاید که شورای عالی صلح از تلاش‌های جهانی و منطقوی به خصوص ایالات متحده امریکا برای زمینه‌سازی گفتگو‌های بین‌الافغانی استقبال می‌کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG