لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

گاردین: در کشمیر، گفتگوهای صلح افغانستان شاید کلید صلح را دریابد


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • گاردین

"در کشمیر، گفتگوهای صلح افغانستان شاید کلید صلح را دریابد"، عنوان مقالۀ است که در روزنامۀ بریتانیایی گاردین به چاپ رسیده‌است.

مقاله نویس به این باور است که یک توافق موفق در گفتگوهای روان در قطر، پاکستان و هند را مجبور خواهد ساخت تا در مورد محاسبه‌‌های شان در کشمیر دوباره فکر کنند.

نویسنده استلال کرده که نقش گستردۀ هند در افغانستان یکی از نگرانی‌های بزرگ پاکستان است که مانع بزرگی در برابر گفتگوهای صلح در دوحه قطر پنداشته می‌شود.

در ادامه آمده‌است که اسلام‌آباد به این باور است که به دلیل داشتن نفوذ بر طالبان از قدرت جلوگیری از روند صلح در افغانستان برخوردار است.

از سوی هم، طالبان انجام گفتگوهای مستقیم با حکومت به رهبری رئیس جمهور غنی را رد کرده‌اند.

در ادامۀ مقاله آمده‌است، باوجود همه پیچیده‌گی‌ها، نویسنده گفته تلاش‌های روان در دوحۀ قطر به احتمال قوی می‌تواند به یک توافق کامیاب صلح منتج شود.

  • رلیف وب

زنان افغانستان: "ما هرگز به عقب بر نمی‌گردیم"، عنوان مقالۀ است که در نشریۀ رلیف وب نشر شده‌است.

مقاله نویس گفته، در حالی که شماری به این باور اند که گفتگوهای روان ممکن است به جنگ ۱۷ سالۀ ایالات متحده در افغانستان نقطه پایان بگذارد، زنان افغانستان از این نگران اند که مبادا دستآوردهای‌شان که به سختی به دست آمده، بر باد رود.

در ادامۀ مطلب به نقل از شماری از زنان افغان آمده‌است که گفته اند، آنان خود‌ شان و کشور‌ شان را تغییر داده‌اند و دیگر به عقب بر نخواهند گشت.

آنان گفته اند که در هر گونه توافق صلح باید نهادهای عامه و دموکراتیک تضعیف نشوند.

XS
SM
MD
LG