لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

سپیدار: امریکا حق دارد که به‌خاطر حضور و یا خروج نیروهایش با حکومت مشوره کند


ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، امریکا در صورت توافق با حکومت این کشور می‌تواند در پیوند به حضور و یا هم خروج نیروهایش از افغانستان تصمیم بگیرد.

هرچند ریاست اجرائیه افغانستان در پیوند به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی امریکا به گونه آشکارا ابراز نظر نکرد، اما گفت امریکا صلاحیت خروج نیروهایش را از این کشور دارد و اگر بخواهد شماری عساکرش در افغانستان باقی بماند پس از موافقه با حکومت افغانستان این کار ممکن است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه «۱۴ حوت ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"تعهداتی را که طالبان بارها نموده اند آن را در عمل ثابت نساخته اند که آن‌ها واقعاً به‌خاطر صلح اراده قوی دارند و امریکا حق دارد که به‌خاطر حضور و یا خروج نیروهای‌شان با حکومت افغانستان صحبت نموده و به یک توافق برسند."

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

آقای خوزون می‌گوید، طالبان تعهدا‌ت‌شان را در پیوند به صلح تا کنون ثابت نساخته اند، زیرا به‌گفته وی اگر این گروه واقعاً به صلح متعهد باشند به‌خاطر مذاکرات با حکومت این کشور حاضر می‌شوند.

وی اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی امریکا را نیز در پیوند به همین سخنان می‌داند.

جان بولتون در مصاحبه با شکبه تلویزیونی "سی، ان، ان" گفته است، به طالبان اعتماد نداشته و اگر با این گروه صلح شود باز هم شماری سربازان امریکایی در افغانستان حضور می‌داشته باشند تا این کشور یکبار دیگر به پناهگاه امن تروریستان مبُدل نگردد.

وی گفته است، مبارزه علیه تروریزم در اولویت‌های امریکا قرار دارد و قصر سفید هیچگاه چشم بسته به طالبان اعتماد نمی‌کند.

هرچند طالبان تازه در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت طالبان در حاشیۀ نشست مسکو به رسانه‌ها گفته است، به‌خاطر تضمین پروسۀ صلح افغانستان باید سازمان‌های بین‌المللی، از جمله ملل‌‌متحد و کشورهای قدرتمند جهان دخیل باشند.

آقای ستانکزی همچنان گفته است که آن‌ها به‌حیث یک مسلمان به تعهدات‌شان وفادار هستند و امریکایی‌ها هم باید به تعهدات‌شان ثابت قدم باشند.

پیش از این در ماه گذشته میلادی روزنامه فارن پالیسی در مقالۀ تحت عنوان "به طالبان اعتماد نکنید" نوشته بود که آتش‌بس، رهایی افراد خارجی گروگان گرفته شده و مذاکرات بین‌الاافغانی باید در اولویت مذاکرات میان طالبان و امریکا قرار داشته باشد.

در مطلب همچنان گفته شده، در چنین یک حالت اعتماد بالای طالبان بزرگترین اشتباه است، زیرا تعهداتی که در بدل خروج نیروهای خارجی از افغانستان انجام می‌شود قابل اعتماد نیست.

در عین حال نادر خان کتوازی عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هرچند این مسئله قبل از وقت است که بالای نیت طالبان شک نماییم، اما به‌گفته وی پس از تأمین صلح حضور برخی عساکر خارجی به هدف سرکوب گروه‌های مخالف دیگر نیاز است.

نادر خان کتوازی عضو کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه
نادر خان کتوازی عضو کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه

او افزود:

"به باور من تا زمانیکه صلح به صورت کامل در افغانستان تأمین نشود موجودیت شماری سربازان امریکایی در این کشور حتمی است، زیرا این‌جا تنها طالب نیست که مشکل ایجاد کند، بلکه ما با شماری زیادی جنگ سالاران که اسلحه قوی دارند و در صورت صلح با طالبان منفعت آن‌ها با خطر مواجه می‌گردد و به هر حال هرج و مرج به میان میاید، به‌خاطر سرکوب آن‌ها حضور شماری نیروهای امریکایی در این کشور حتمی است."

این در حالیست که دور پنجم مذکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر ادامه دارد.

تعیین زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تضمین به‌خاطر عدم استفاده از خاک این کشور علیه امریکا نکات اساسی این مذاکرات است که از چند روز بدین‌سو ادامه دارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG