لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

مقامات بلخ: دختران به دلیل نبود معلمین زن، از رفتن به مکتب باز می‌مانند


یکی از مکاتب در بلخ
یکی از مکاتب در بلخ

مسئولان ریاست امور زنان بلخ می‌گویند که به دلیل حاکمیت عرف ناپسند و نبود معلمین زن در ولسوالی‌های این ولایت دختران بعد از صنف ششم از ادامه تعلیمات باز می‌مانند.

شهلا حدید رئیس امور زنان بلخ در یک همایشی به مناسبت تجلیل از روز جهانی همبستگی زنان یا (هشتم مارچ) در مزار شریف به خبرنگاران گفت که در اکثری از ولسوالی‌های این ولایت دختران بعد از صنف ششم از رفتن به مکتب منع می‌شوند.

خانم حدید گفت:

"محدودیت‌های که در ولسوالی‌ها است و حساسیت‌های که وجود دارد مانع رفتن دختران به مکتب بعد از صنف ششم می‌شود، چون در مکاتب معلمین زن وجود ندارند، خانواده‌ها دختران‌شان را از رفتن به مکتب منع می‌کنند."

شهلا حدید رئیس امور زنان بلخ
شهلا حدید رئیس امور زنان بلخ

خانم حدید در کنار نبود و کمبود معلمین مسلکی زن در روستا ها، حاکمیت عرف ناپسند در جامعه، نا امنی و افراطیت را نیز از عوامل باز دارندۀ دختران از رفتن به مکاتب و پوهنتون‌ها عنوان می‌کند.

در این حال ریاست معارف بلخ نیز می‌پذیرد که در بیش از ۱۴ ولسوالی ولایت بلخ آنان با کمبود معلمین مسلکی و نبود معلمین زن مواجه اند که مشکل یاد شده از چالش‌های بزرگ اداره معارف بلخ به شمار می‌رود.

علی امیری رئیس معارف بلخ در رابطه می‌گوید:

"ما در حدود سه هزار معلم کمبود داریم که در آن جمله معلمین مسلکی و زن هم می‌باشد که شامل معلمین ریاضیات، فزیک، ادبیات و سایر مضامین است."

مسئولان ریاست امور زنان بلخ در نشست که به پیشواز از هشتم مارچ در مزار شریف دایر شده بود نیز از نبود زمینه کار برای زنان در بلخ ابراز نگرانی کرده و خواهان بیشتر شدن سهم زنان در ساختار تشکیلاتی ادارات دولتی شدند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG