لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

زاخیلوال: موضوعات کوچک هم می‌تواند روی نشست حساس قطر تأثیر مثبت یا منفی بگذارد


زلمی خلیل‌زاد "راست" و شیر محمد عباس ستانکزی "چپ"
زلمی خلیل‌زاد "راست" و شیر محمد عباس ستانکزی "چپ"

حضرت عمر زاخیلوال ناظر نشست قطر میان امریکا و طالبان می‌گوید، این نشست وارد مرحلۀ حساس شده که موضوعات خورد و کوچک می‌تواند روی آن تأثیر مثبت یا منفی گذارد.

حضرت عمر زاخیلوال سفر پیشین افغانستان در پاکستان همرا با برخی دیگر از سیاسیون افغان در نشست‌های خارج از نشست رسمی قطر در آن کشور حضور داشته است.

​وی روز پنجشنبه «۱۶ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که نشست قطر به اندازۀ کافی پیشرفت کرده و زمینه برای مذاکرات بین‌الافغانی در آن فراهم شده است.

آرشیف/ حضرت عمر زاخیلوال سفر پیشین افغانستان در پاکستان
آرشیف/ حضرت عمر زاخیلوال سفر پیشین افغانستان در پاکستان

او افزود:

"گفتگوها در مرحله حساس است، پیشرفت‌ها وجود دارد، ممکن با یک موضوع کوچک گفتگوهای جاری متضرر شود و یا هم با یک موضوع کوچک به پیش برود، از طرف هیچ جانبی چنین نیتی و یا بی‌حوصلگی وجود ندارد که بتواند گفتگوها را متضرر کند و این را من به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که روند گفتگوها با موفقیت به پایان برسد."

آقای زاخیلوال گفت که حکمت خلیل کرزی معین سیاسی اسبق وزارت خارجه افغانستان نیز در آن نشست‌ها وی را همراهی کرده است.

وی گفت که سفر آنان به قطر جنبه رسمی نداشته، بلکه به هدف آگاهی از جریان مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان به آن کشور رفته اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده گفته است که در نشست میان امریکا و طالبان هیچ‌کس دیگر حضور ندارد.

عمر زاخیلوال در ادامۀ صحبت‌هایش با رادیو آزادی همچنان گفت که ممکن در نشست بعدی صلح میان امریکا و طالبان که به نقل از وی ممکن در دوحه برگزار گردد هیئت حکومت افغانستان نیز سهم خواهد داشت.

هرچند گفته شده است که آجندای اصلی این نشست خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عدم تهدید از خاک این کشور علیه دیگر کشور ها می‌باشد، اما عارف صمیم معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید در نشست قطر روی چهار موضوع بحث جریان دارد که دو مورد آن مربوط به حکومت افغانستان می‌شود.

هرچند که وی در مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد، اما گفت هر نوع مذاکرات در پیوند به صلح که توسط حکومت افغانستان تأیید نشده باشد جنبه اجرائیوی ندارد.

او افزود:

"در قطر یا هر جای دیگر که مذاکرات صلح جریان داشته باشد، تا زمانی‌که توسط حکومت تأیید نشود و با مالکیت افغان‌ها نباشد آن مذاکرات جنبه اجرائیوی نخواهد داشت. در دوحه روی چهار موضوع گفتگو جریان دارد که دو مورد آن مستقیم ربط می‌گیرد به حکومت افغانستان که آتش‌بس و دور ساختن تحریمات، رهایی زندانیان و برخی دیگر موضوعات اند."

در عین حال قاضی محمد امین وقاد عضو اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت که کار روی تشکیل یک هیئت با صلاحیت و افغان شمول در کابل جریان دارد که در آیندۀ نزدیک مذاکرات صلح را در قطر آغاز خواهد کرد.

در عین حال قاضی محمد امین وقاد عضو اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان
در عین حال قاضی محمد امین وقاد عضو اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان

از سوی هم سازمان ملل‌متحد گفته که صلح در افغانستان زمانی تأمین خواهد شد که افغان‌ها با هم نشسته، گفتگو کنند.

دفتر سیاسی سازمان ملل‌متحد در کابل به این نکته در گزارشی اشاره می‌کند که آن را به دفتر مرکزی این سازمان در نیویارک سپرده است.

قرار است روز دوشنبه در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در نیویارک نیز در مورد صلح افغانستان بحث شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG