لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

بی‌بی گل غنی: در مذاکرات صلح نگران دستاوردهای زنان افغان نیستم


بی‌بی گل غنی بانوی اول افغانستان
بی‌بی گل غنی بانوی اول افغانستان

بانوی اول کشور می‌گوید هیچ‌گاه صلحی صورت نمی‌گیرد که دستاوردهای زنان افغان در آن مد نظر گرفته نشود.

بی‌بی گل غنی بانوی اول کشور می‌گوید، زنان افغان از دستآوردهای‌شان در مذاکرات صلح نگران اند، اما وی نگران نیست چون اطمینان دارد که این دستاوردها و ارزش‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

بانوی اول روز پنجشنبه «۱۶ حوت ۱۳۹۷» در مراسم تجلیل از دومین سالگرد مرکز حمایت از خبرنگاران زن گفت که زنان افغان در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های چشم‌گیر داشته اند و هیچ‌کس از آن چشم پوشی کرده نمی‌تواند.

زنان افغان در سال‌های اخیر در بخش های مختلف پیشرفت های چشم‌گیر داشته اند و هیچ‌کس از آن چشم پوشی کرده نمی‌تواند.

او افزود:

"همه به شکلی متأسف هستند، که مذاکرات صلح چه نتیجه خواهد داشت؟ اما من متأثر نیستم، زیرا می‌دانم که حکومت فعلی حامی دستارودهای زنان است، صلحی نمی‌شود که زنان در آن حضور نداشته باشند و رأی‌شان گرفته نشود."

بانوی اول گفت که در ۱۸ سال گذشته دستآورد مهم آزادی بیان بود که باید حفظ شود.

وی همچنان گفت که افغانستان پر از آوازه است، اما کارمندان رسانه‌ها باید دقت کنند تا کدام آوازه درست و کدام غلط است.

بانوی اول بر افزایش ظرفیت خبرنگاران زن و حل مشکلات امنیتی آن‌ها تأکید کرد.

از سوی هم حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که عضو هیئت مذاکره کننده نیز است گفت که صلح خواست و آرزوی همه افغان‌ها است و در جریان ناامنی‌ها در کنار مردان، زنان نیز قربانی شده اند.

حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

​خانم صافی به پروسه صلح اشاره کرده و گفت:

"از آدرس هیئت مذاکره کننده اطمینان می‌دهم که هر نگرانی را که دارید در نظر گرفته می‌شود و بالای میز مذاکره گذاشته خواهد شد، مطمئن باشید."

فریده نیکزاد رئیس مرکز حمایت از خبرنگاران زن افغان بر دستآوردهای یک‌ساله اشاره کرده و از ارگان‌های مختلف دولتی خواست که به مشکلات امنیتی و اقتصادی خبرنگاران زن توجه نمایند.

گفتنی است که پس از آغاز مذاکرات صلح میان نماینده‌های امریکا و طالبان در قطر، شماری از زنان افغان نگران اند که مبادا دستاوردها و حقوق‌شان نادیده گرفته شود و تجارب تلخ بار دیگر تکرار شود، اما حکومت مکرراً گفته است که دستآوردهای ۱۸ ساله حفظ خواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG