لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

شماری از روزنامه‌های کابل روی گفتگوهای صلح تبصره کرده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب‌شان را روی موضوعات مختلف بخصوص صلح افغانستان نوشته اند.

  • آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته است که گفتگوهای دور پنجم میان مقامات امریکایی و نمایندگان طالب در قطر وارد سیزدهمین روز شد.

در سرمقاله آمده‌است که مذاکرات هنوز هم در عقب در های بسته است اما در مورد چگونگی آن چیزی وجود ندارد.

روزنامه می‌نویسد انجام مذاکرات به شکل پنهانی نگرانی‌های را بوجود آورده‌است بخاطری که مردم نمی‌دانند که امریکا با طالبان روی کدام مسایل به توافق می‌رسد.

به باور سرمقاله نویس، مردم افغانستان حق دارند که نگران باشند، بخاطری که به گفته سرمقاله نویس آنان از روابط گروه طالبان با اداره استخبارات پاکستان خبر دارند.

در سرمقاله آمده‌است، همان گونه که امریکا از تروریزم در ترس است و بالای طالبان به آسانی اعتماد نمی‌کند، به همین گونه مردم افغانستان نیز از طالبان در هراس اند.

سرمقاله نویس تأکید می‌کند که گفتگوها میان مقامات امریکایی و نمایندگان طالبان باید علنی باشد.

  • ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا نیز در سرمقاله‌اش در این مورد نوشته است.

ویسا می‌نویسد، گفتگوهای صلح را باید به فال نیک بگیریم البته نظارت، حمایت و شریک شدن در این روند بسیار ضروری است، بخاطری که افغان‌ها در ۴۰ سال گذشته بیشتر زیر چتر شعارهای خوب به مصیبت‌ها گرفتار شدند.

در سرمقاله آمده‌است که حملات بالای مردم ما نیز تحت نام کمک و حمایت صورت گرفته‌است و زیر چتر شعارهای همدردی مورد چور و چپاول قرار گرفته‌اند.

سرمقاله نویس می‌نویسد که به روند صلح به نظر نیک می‌نگریم، حمایت می‌کنیم اما باید مردم ما در آن شامل باشند.

  • هیواد

روزنامه هیواد اظهارات روز گذشته عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه را نقل کرده‌است.

روزنامه هیواد می‌نویسد که رئیس اجرائیه از تمام سیاست مداران افغان خواست که برای صلح عادلانه و منافع ملی به طور مشترک کار نمایند.

در مطلب به نقل از عبدالله عبدالله آمده‌است که برای حکومت وحدت ملی صلح عادلانه اولویت دارد و تمام رهبران سیاسی باید برای گشودن راه صلح به شکل متحدانه کار کنند.

XS
SM
MD
LG