لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

پرویز خواجه: حلقات مافیایی در تلاش از بین بردن صنعت ذوب آهن در افغانستان اند


یکی از فابریکه‌ها ذوب آهن در افغانستان
یکی از فابریکه‌ها ذوب آهن در افغانستان

اتحادیه فابریکات ذوب آهن افغانستان می‌گوید، هر چند سرمایه گذاری‌های قابل توجه در کشور صورت گرفته و فعالیت‌ها به سطح منطقه معیاری گردیده اما برخی حلقات در داخل و خارج در برابر این کارها موانع ایجاد می‌کنند.

پرویز خواجه رئیس این اتحادیه روز یکشنبه ۱۹ حوت ۱۳۹۷ در یک نشست خبری گفت، در داخل حکومت هم برخی افراد و حلقات موجود است که در برابر فعالیت‌های آنان مشکلات ایجاد می‌کنند.

وی گفت:

"سنگ اندازی‌های حلقات خاص و بگویم حلقات مافیایی در داخل و بیرون از حکومت تلاش می‌کنند تا این صنعت ملی را نابود سازند و اگر از آن جلوگیری نشود سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون دالری این صنعت ملی نابود خواهد شد"

هر چند آقای خواجه به گونه مشخص از کدام فرد مشخص در داخل کشور نام نبرد اما تأکید کرد که کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان از چنین فعالیت‌ها جلوگیری می‌کند.

نقیب الله نظری یکتن از اعضای این اتحادیه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در گمرکات کشور هم مشکلات در برابر کارهای آنان وجود دارد.

افتتاح فابریکه ذوب آهن از سوی رئیس جمهور اشرف غنی در کابل
افتتاح فابریکه ذوب آهن از سوی رئیس جمهور اشرف غنی در کابل

با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، مقامات سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف کردند که در عین حال حکومت مکلف است تا برای این سرمایه گذاری‌ها سهولت‌های را بمیان آورد.

در حال حاضر ۳۸ فابریکه خرد و بزرگ ذوب آهن در افغانستان فعالیت می‌کنند که شماری از آن‌ها به سطح منطقه بی‌مثال اند و حدود ۱۲ هزار تن در این فابریکه‌ها مصروف کار اند.

اتحادیه فابریکات ذوب آهن افغانستان می‌گوید، هنوز هم داغمه جات افغانستان به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود و در عین حال تعرفه گمرکی به آهن آلات که ازبیرون به کشور وارد می‌شود کم است که این همه فعالیت‌های آنان را متأثر ساخته‌است.

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر حکومت بخصوص وزارت مالیه را داشته باشیم اما با وجود تماس‌های مکرر آن‌ها پاسخ ندادند.

در عین حال عبدالرحیم فیضان معاون اتاق صنایع و معادن افغانستان که در این نشست حضور داشت از حکومت خواست تا از هر راه ممکن این سرمایه ملی را از پلان‌های نادرست نجات بدهد.

وی گفت:

"این سرمایه که از بین برود یک سرمایه ملی و سرمایه دولت است، ما سرمایه گذاران صرف مدیر هستیم این را مدیریت می‌کنیم و در کنار آن امرار معاش می‌کنیم و دولت باید تلاش نماید تا سرمایه ملی کشور از بین نرود."

اتحادیه فابریکه‌های ذوب آهن افغانستان می‌گوید، اگر حکومت به این مشکل توجه کند آنان آماده هستند تا در معادن آهن افغانستان ۵۰ در‌صد سرمایه گذاری کنند.

XS
SM
MD
LG