لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

تأکید شماری از ناظران و فعالان جامعه مدنی به روشن شدن نتایج نهایی انتخابات!


آرشیف/ یکی مراکز رای دهی در بامیان
آرشیف/ یکی مراکز رای دهی در بامیان

فعالان مدنی و ناظران انتخابات به روشن شدن نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه و سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری تاکید می‌ورزند.

شماری از ناظران و فعالان جامعه مدنی اینجا در نشست مشترک به اصلاحات بنیادی و روشن شدن سرنوشت ناپیدای نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه در ۱۵ ولایت تاکید می‌ورزند و اما در پیوند به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست نگاه همسان ندارند.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان روز یکشنبه «۱۹ حوت ۱۳۹۷» در نشست مشترک با شماری از ناظران انتخابات اظهار نگرانی کرد و گفت که انتخابات ریاست جمهوری نباید در حاشیه گفتگوهای صلح و در گرو مداخله ها بماند و اگر در تاریخ برگزاری این روند تغییری پدید آید به معنای چالش آفرینی عمدی خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری نباید در حاشیه گفتگوهای صلح و در گرو مداخله ها بماند

​او گفت:

"تصمیم گیری‌های دو کمیسیون باید مستقلانه و خارج از لزوم دیدهای دولتی و سیاسی باشد، ما آرزو داریم که مطابق زمان بندی های دقیق که خود کمیسیون ها مطرح می‌کنند برگزاری انتخابات اتفاق افتد، هرنوع پیش داوری ما و سیاسیون افغانستان برای تحمیل یک انتخابات نابکار دوباره اعتمادی مردم به دموکراسی را از میان می‌برد."

اما حبیب الله شینواری عضو نهاد انتخاباتی ایتوا یا موسسه دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان میگوید با توجه به تغییرات پدید آمده و این که بار دیگر کمیسیون‌های انتخاباتی به چالش نروند ضرور است که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تاخیر افتد.

مداخله ها در کار کمیسیون های انتخاباتی از سوی حکومت نگرانی دیگری است که این برگزار کننده‌گان برآن می‌پردازند.

پایان رسیده‌گی شفاف و عادلانه به شکایات از سوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی، حفظ استقلالیت کمیسیون های انتخاباتی و اعلام بی درنگ نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه در ۱۵ ولایت سفارش های برگزار کننده‌گان این نشست برای کمیسیون‌های انتخاباتی است.

این نگرانی ها در حالی مطرح می گردد که در روزهای پسین اعضای کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند با تعدیل قانون انتخابات در برنامه های از پیش طرح ریزی شده برای انتخابات ریاست جمهوری نیز تغییر پدید آمده است و با توجه به این تغییرات بحث‌ها روی تقویم انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه دارند.

خواستیم در این باره دیدگاه کمیسیون مستقل انتخابات را نیز داشته باشیم، اما سخنگویان این کمیسیون حاضر به گفتگو در این باره نه شدند.

پس از عزل کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات گفت که این تغییرات حتا به تقویم انتخابات بی تاثیر نخواهد بود.

اکنون ریاست جمهوری میگوید که این تغییرات تاثیری به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارد و حکومت تمامی امکانات برای به وقت برگزار شدن انتخابات را به کمیسیون مستقل انتخابات فراهم ساخته است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی همچنان مداخله‌ها در کار کمیسیون های انتخابات را رد میکند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری

​او افزود:

"هر کسیکه یک مورد مداخله حکومت را باخود داشته باشد ما نهادهای ناظر و حکومت شریک سازند ما نه خود مداخله می کنیم و نه برای دیگران اجازه می دهیم که در کار کمیسیون ها مداخله کنند، تاریخ برگزاری انتخابات مشخص شده و حکومت آماده است از لحاظ مالی و امنیتی تمام همکاری های خود را با کمیسیون داشته باشد، موضوعات تخنیکی مربوط خود کمیسیون است و انتخابات باید به وقت آن برگزار گردد."

از سوی دیگر ودیر صافی استاد حقوق میگوید تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توجیه حقوقی ندارد و بهانه یی نیز به تاخیر افتادن این روند نباید وجود داشته باشد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG