لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

شورای راه نجات: ممکن مذاکرات میان امریکا و طالبان به دور ششم برود


رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید، ممکن مذاکرات میان امریکا و طالبان در قطر به دور ششم برود.

به درازا کشیدن مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان در قطر نظریات متفاوتی را نزد مقامات پیشین طالبان، سیاسیون افغان و نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه ایجاد کرده است.

سید اکبر آغاز رئیس این شورا و یکی از مقامات پیشین طالبان روز دوشنبه «۲۰ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که طولانی شدن مذاکرات قطر به معنی پیچیده شدن این مذاکرات است.

سید اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان
سید اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان

او افزود:

"فکر می‌کنم این مذاکرات به‌خاطر مفید است که این نشست دوام پیدا نمود و اگر مذاکرات مؤثر نمی‌بود دوام پیدا نمی‌کرد، چیزهای را که ما از آنجا می‌شنویم این است که دو جانب به توافق نزدیک شده‌اند، اما به نتیجۀ نهایی نرسیده اند و احتمال رفتن این نشست به دور ششم هم زیاد است."

از آغاز دور پنجم مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده‌گان طالبان در قطر حدود دو هفته می‌گذرد، اما در مورد این که در این مذاکرات چه جریان دارد و دو طرف به نتیجه خواهند رسید یا نه هیچ معلوماتی به بیرون درز نکرده است.

اما وحید مژده آگاه سیاسی و یکی از ناظرین نشست قطر به اساس معلومات دست داشته‌اش می‌گوید که این نشست با رسیدن به یک توافق پایان خواهد یافت.

آقای مژده می‌افزاید:

"در افغانستان ۴۰ سال جنگ دوام داشته، برای این که یک بار دیگر این کشور پس از صلح به طرف جنگ نرود نیاز است که باید با جزئیات گفتگو شود و من به این باورمند که این مذاکرات به نتیجه می‌رسد مذاکرات موفقیت‌آمیز است، اما به وقت نیاز دارد."

وحید مژده یکی از کارشناسان افغان
وحید مژده یکی از کارشناسان افغان

هرچند گفته شده که در نشست قطر تنها روی دو موضوع خروج نیروهای امریکایی و تهدید قرار نگرفتن افغانستان علیه کشوری دیگری بحث می‌شود، اما برخی از اعضای ولسی جرگه با توجه به زمانگیر شدن این نشست می‌گویند که محور این گفتگوها بیشتر از این دو موضوع است.

خالد پشتون یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"ظاهراً طولانی شدن مذاکرات به این معنی است که این‌ها در حرف‌های شان پیشرفت دارند، این‌ها تأکید دارند که روی دو موضوع بحث می‌شود، اما مردم در بیرون از نشست با این حرف موافق نیستند هیچ امکان ندارد که در ۱۳ روز تنها روی دو موضوع گیر مانده باشند."

خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان
خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان

ولی موضوعی که در این نشست نگرانی‌ها را نزد تمامی افغان‌ها ایجاد کرده عدم حضور نماینده‌های حکومت در این نشست و حاضر نشدن طالبان در میز مذاکره با حکومت است.

شورای عالی صلح می‌گوید، اگر حکومت افغانستان در حاشیه تصامیم مذاکرات جاری در قطر قرار بگیرد، تأمین صلح دایمی در این کشور ناممکن خواهد بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG