لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

دهلیز هوایی هرات-دهلی روز دوشنبه افتتاح شد


آرشیف
آرشیف

دهلیز هوایی هرات-دهلی امروز در ولایت هرات افتتاح شد.

اجمل عبدالرحیم‌زی، معین اداری وزارت تجارت افغانستان در سفرش به هرات می‌گوید که از سال ۲۰۱۷ به این‌سو، بیش از ۱۲۳ میلیون دالر از طریق دهلیز هوایی به کشورهای خارجی محصولات افغانستان ارسال شده است.

آغاز انتقال محموله‌های تجارتی از طریق دهلیز هوایی از هرات به سمت دهلی کشور هند امروز دوشنبه کلید خورد.

مسئولان در وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که نخستین محموله شامل محصولات زراعتی و زعفران به ارزش حدوداً ۱۴ میلیون افغانی می‌باشد.

وزن این محموله در حدود ۱.۴ تُن است.

اجمل عبدالرحیم‌زی، معین وزارت تجارت می‌گوید که با افتتاح دهلیزهای هوایی در افغانستان حجم صادرات به کشورهای خارجی افزایش پیدا کرده است.

اجمل عبدالرحیم زی، معین اداری وزارت تجارت افغانستان
اجمل عبدالرحیم زی، معین اداری وزارت تجارت افغانستان

​او افزود:

"سال ۲۰۱۷ تا این زمان صادرات که ما از نقاط مختلف کابل، بلخ و کندهار و امروز هرات داشتیم، ارزش مجموعی از این صادرات طی ۴۰۷ پرواز در حدود بیشتر از ۱۲۳ میلیون دالر امریکایی بوده است."

هند بازار مناسب برای فروش محصولات زراعتی و مالداری افغانستان می‌باشد و با بهره‌گیری از دهلیز هوایی مطمئناً که حجم صادرات ولایت‌های غربی افغانستان به هند افزایش پیدا خواهد کرد.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید که در تلاش آغاز دهلیز هوایی هرات-ترکیه هستند و کار در بخش ساخت تأسیسات در میدان هوایی هرات به‌خاطر انتقال محموله‌های تجارتی جریان دارد.

عبدالقیوم رحیمی والی جدید هرات
عبدالقیوم رحیمی والی جدید هرات

او افزود:

"همین قسم که کوریدور [دهلیز] هرات-دهلی را فعال کردیم، ان‌شاءالله کوریدور هرات-ترکیه و دیگر ممالک را فعال می‌کنیم. سر امکانات کار روان است، مطابق پلان یعنی در این عین وقت هم ما انتقالات می‌کنیم و هم آماده‌گی همان تأسیساتی که لازم است در حال ساخت آن هستیم."

محصولات زراعتی و مالداری ولایت‌های غربی افغانستان بیشتر از طریق ولایت هرات به کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

سعد خطیبی، رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات امیدوار است تا دهلیزهای هوایی میان کشورهای دیگر نیز فعال شود، تا در کمترین زمان ممکن محصولات زراعتی و مالداری را به کشورهای خارجی منتقل کنند.

او افزود:

"امیدوار هستیم در با آینده‌های نزدیک با تجهیز شدن میدان هوایی بتوانیم طیاره‌های کامل به شکل کارگو که به تناژ ۶۰ تُن تا ۸۰ تُن بتوانیم از میدان هوایی هرات انتقال بدهیم."

بارها ترانزیت محصولات زراعتی افغانستان از طریق خاک پاکستان چالش آفرین بوده است و در برخی مواقع اسلام‌آباد اجازه انتقال سریع محصولات زراعتی را نداده و به همین خاطر، همین محصولات فاسد شده‌است.

حکومت افغانستان با افتتاح دهلیز هوایی در تلاش کاهش وابستگی در بخش ترانزیت با پاکستان است.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG