لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

عبدالله: در مورد کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی نباید قبل از وقت قضاوت شود


مراسم تحلیف اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان ۴ مارچ ۲۰۱۹
مراسم تحلیف اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان ۴ مارچ ۲۰۱۹

رئیس اجرائیه افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که تعدیل قانون انتخابات و گزینش کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی سبب جلب اعتماد دوباره مردم به این کمیسیون‌ها شود.

عبدالله عبدالله در مصاحبه ویژۀ با رادیو آزادی گفت که نباید قبل از شروع، کار کمیشنران جدید مورد نظریات منفی قرار گیرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

وی گفت:

"اگر از ابتدا ما مبنا را بر بد بینی بگیریم بگوییم که این‌ها هم توانایی ندارند. تعدیلی که در قانون آمد در مشوره با احزاب سیاسی و نامزدان بود، خوب است که نهادهای محترم نظریات‌شان را از اولین روزها با این‌ها شریک سازند، اگر کمبودی در کار می‌بینند و برای اصلاحات نظریاتی دارند باید مطرح شود."

آقای عبدالله گفت که توانایی کمیشنران جدید پس از انجام کارهای‌شان مشخص می‌شود و نباید پیش از وقت در مورد آنان قضاوت شود.

اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی پس از آن معرفی شدند که کمیشنران قبلی این کمیسیون‌ها به‌خاطر تقلب و عدم شفافیت در انتخابات ولسی جرگه و به اساس توشیح قانون جدید انتخابات توسط رئیس جمهور از وظایف‌شان برکنار شدند.

هرچند پروسۀ گزینش کمیشنران جدید به اساس پیشنهادات احزاب سیاسی و جامعه مدنی به شکل شفاف انجام شد، اما برخی از نهادهای ناظر انتخابات به توانایی مدیریتی و تجارب این کمیشنران شک دارند.

این نهادها ادعا دارند که نامزدان ریاست جمهوری به اساس توانایی، تجارب و گذشته پاک نه، بلکه به اساس گرایش‌های قومی، سمتی و حزبی به کمیشنران جدید رأی داده‌اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان از نهادهای ناظر انتخابات و مردم می‌خواهد که به کمیشنران جدید وقت دهند تا پروسه انتخابات را متوقف سازند.

این‌که کمیشنران جدید در مرحله نخست کار شان مصروف چه کارهای اند؟​ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در مورد می‌گوید:

"اکنون این‌ها تلاش بر این دارند تا چطور بتوانند برنامه‌های اصلاحی‌شان را که بتواند شفافیت انتخابات را تضمین کند روی آن کار می‌کنند و در عین حال تلاش می‌شود تا همه اشتباهاتی که در انتخابات گذشته صورت گرفت شناسایی و از تکرار آن در انتخابات آینده جلوگیری شود."

رئیس اجرائیه افغانستان مشکلات مدیریتی و فساد در انتخابات گذشته را پذیرفته می‌گوید که نتایج انتخابات به مردم مأیوس کننده و سبب ضرر اعتماد مردم به این پروسه بود.

با آن‌که حدود چهارونیم ماه از انتخابات ولسی جرگه افغانستان می‌گذرد، اما به دلایل مختلف نتایج نهایی آن تا کنون اعلام نشده‌است.

کمیسیون انتخابات می‌گوید که در آینده نزدیک به شمول کابل نتایج نهایی ۱۴ ولایت باقی مانده اعلام خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG