لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۵۰

اداره آسان خدمتِ وزارت مخابرات سیستم آنلاین پاسپورت را افتتاح کرد


یک جلد پاسپورت افغانستان
یک جلد پاسپورت افغانستان

اداره آسان خدمتِ وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی سیستم آنلاین پاسپورت را برای نخستین بار در افغانستان افتتاح کرد.

اداره آسان خدمتِ وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید از بهر آن که شهروندان کشور پس از این با سهولت بیشتر بتوانند پاسپورت اخذ کنند، سیستم آنلاین پاسپورت را برای نخستین بار در این کشور ایجاد کرده اند.

شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روز سه شنبه «۲۱ حوت ۱۳۹۷» هنگام افتتاح سیستم "آنلاین پاسپورت تأکید کرد که پس از این شهروندان کشور از پروسه‌های پیچیده برای اخذ پاسپورت عبور نخواهند کرد و سهولت‌های بیشتری در این زمینه پدید می‌آورند.

او افزود:

"این سیستم به پیمانۀ سهولت آورده است که نزد یک شخص رفته و آنجا نشسته تمام کارتان از همانجا به پیش برده می‌شود، حتی که لایسنس و یا جواز سیر باشد به خانه‌هایتان رسانیده می‌شود، این نخستین گام است که در پیوند به اخذ پاسپورت گذاشته‌ایم، تلاش می‌کنیم که در تمام ولایات این سیستم ایجاد گردد، پس از ولایات در تمامی قونسلگری‌ها و سفارت‌ها برای این پروسه تنها یک سیستم واحد باید وجود داشته باشد که آن هم سیستم مرکزی باید باشد."

شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی
شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی

سیستم آنلاین پاسپورت با سرحدات هوایی و زمینی وصل شده و به‌گفته وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، این سیستم بخش گزارش‌گری منظم را نیز دارد.

بهره‌گیری از این سیستم گونۀ است که نخست یک شخص باید برای اخذ پاسپورت به آدرس‌های الکترونیکی "www.asan.gov.af" و "www.passport.moi.gov.af" مراجعه کرده مشخصات خودش را در فورمه آنلاین پاسپورت می‌نویسد، این سیستم به گونه خودکار تعرفه بانکی را در اخیر فورمه برای متقاضی ترتیب کرده و پس از آن این سیستم همچنان برای اجرای بایومتریک و بررسی اسناد زمان تعیین می‌کند.

در پایان این پروسه متقاضی، پاسپورت خود را از نماینده‌گی های پسته خانۀ مشخص شده در فورمه، به دست می‌آورد.

اداره آسان خدمت که در چهارپوب وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی فعالیت می‌کند، هدف آن ساده‌سازی و ایجاد سهولت در نهادهای دولتی از بهر ارائه خدمات برای شهروندان کشور گفته شده است.

این اداره سال گذشته از بهر آنچه پیچیده‌گی در پروسه اخذ پاسپورت خوانده می‌شد، سیستم آنلاین پاسپورت را ایجاد کرد و اکنون پس از دو سال این پروسه را به گونه رسمی در ریاست پاسپورت افتتاح کرده است.

پیشتر شماری از شهروندان نیز از زمان‌گیر بودن پروسه اخذ پاسپورت شکایت‌های داشته اند و گاهی هم حتی از اخذ چندین پاسپورت از سوی یک شخص گزارش‌های پخش شده است.

اکنون وزارت امور داخله می‌گوید با عملی شدن این سیستم از پیچیده‌گی پروسه و فساد جلوگیری شده و شخصی که در فهرست سیاه نام‌اش درج باشد و یا جرمی را مرتکب شده باشد، سیستم آن را شناسایی و حق اخذ پاسپورت را ندارد.

د کورنیو چارو وزارت سرپرست مسعود اندرابي
د کورنیو چارو وزارت سرپرست مسعود اندرابي

محمد مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان می‌گوید:

"نه‌تنها با این سیستم خدمات سرعت بخشیده می‌شود، در راستای مبارزه با فساد و تمام موارد که تشویش‌های وجود دارد و گزارش‌های پخش می‌شود می‌تواند کمک کند، حال از ظرفیت کمتر از یک هزار در روز تا ده هزار و از لحاظ زمانی نشان می‌دهد که ما پروسه‌های بدیل را معرفی کرده ایم."

سیستم آنلاین پاسپورت در حال حاضر تنها در کابل ایجاد شده و به‌گفته وزارت امور داخله به زودی به دیگر ولایات نیز این روند گسترش خواهد یافت.

ریاست پاسپورت افغانستان می‌گوید با بهره‌گیری از این سیستم در یک روز ۱۰۰۰۰ قطعه پاسپورت برای شهروندان فراهم می‌گردد، در حالی‌که پیشتر به‌گفته او با حجم کار در گذشته، این ریاست تنها ۲۰۰۰ قطعه پاسپورت در روز برای شهروندان توزیع می‌کرد.

اما با این همه، این ریاست از چالش‌های سر راه کار شان نیز سخن می‌زند و خواستار دستیابی به ظرفیت بالای انترنتی برای موفقیت این پروسه است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG