لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

کمیته میک: برخی مشکلات بر نظام معارف افغانستان اثر گذاشته است


آرشیف، متعلمین در افغانستان
آرشیف، متعلمین در افغانستان

کمیته مشترک مستقل ارزیابی و نظارت مبارزه علیه فساد اداری یا میک می‌گوید که هنوز نیز برخی مشکلات است که بر نظام معارف اثر گذاشته است.

در آستانه آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان کمیته مشترک مستقل ارزیابی و نظارت مبارزه با فساد اداری می‌گوید که در بخش معارف هنوز نیز نواقص وجود دارد و اگر برای اصلاح آن اقدام نشود تأثیرات ناگواری بر نظام معارف خواهد داشت.

باری سلام رئیس این کمیته روز سه شنبه «۲۱ حوت ۱۳۹۷» در یک نشست خبری در کابل گفت که در اوایل ماه عقرب سال جاری خورشیدی ۱۱۳ مورد پیشنهاد اصلاحی را با وزارت معارف در میان گذاشتند، اما این وزارت تا حالا به همه آن نپرداخته است.

باری سلام رئیس کمیته کمیته مشترک مستقل ارزیابی و نظارت مبارزه علیه فساد اداری یا میک
باری سلام رئیس کمیته کمیته مشترک مستقل ارزیابی و نظارت مبارزه علیه فساد اداری یا میک

آقای باری سلام افزود:

"ما ولایات بلخ، جوزجان و سمنگان را نظارت کردیم، در این ولایات کمبود کتاب، مکاتب، معلمین مسلکی، بودجه و امکانات وجود داشت، همچنان مداخله زورمندان و اعضای شورای ملی در امور معارف از مشکلاتی بود که ما با آن رو‌به‌رو شدیم."

آقای سلام می‌گوید که وزارت معارف به ۵۰ مورد پیشنهاد اصلاحی آنان پرداخته و ابراز امیدواری کرد که به موارد دیگر نیز رسیده‌گی کند.

این در حالیست که مردم به ویژه معلمین و متعلمین شکایت می‌کنند که با تلاش‌های حکومت، هنوز نیز نظام معارف با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو بوده و ادامه این وضعیت بر روند آموزش تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد.

ساختمان وزارت معارف افغانستان
ساختمان وزارت معارف افغانستان

در این حال وزارت معارف افغانستان می‌گوید که برای رسیده‌گی به مشکلات در بخش معارف تلاش‌ها بیشتر شده است.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر کار شماری از پروژه‌ها در برخی مناطق این کشور ادامه دارد.

خانم نزهت می‌افزاید:

"در سال آینده خورشیدی ۴۹،۲ میلیون جلد کتاب بالای متعلمین توزیع خواهد شد، کار ساخت ۲۷۰۰ مکتب آغاز شده و در سال آینده ۳۳۰۰ مکتب دیگر نیز اعمار خواهد شد. ۱۸۰۰۰ بست معلمین را به ریاست جمهوری پیشنهاد نموده ایم که پس از منظوری به رقابت گذاشته می‌شود، بعد از آن این معلمین به گونه رسمی استخدام خواهند شد."

خانم نزهت می‌گوید که رهبری وزارت معارف اقدامات عملی را برای جلوگیری از مداخلات که به نظام معارف زیان می‌رساند، آغاز کرده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز پیش از این تأکید کرده که نظام معارف باید از مسایل سیاسی و سلیقه‌های شخصی مصون باشد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG