لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

بی‌بی گل غنی: مخالفین پروسه صلح دست به تبلیغ می‌زنند و تشویش‌های را خلق کرده‌اند


بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان
بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان

بانوی اول کشور می گوید که مخالفین پروسه صلح دست به تبلیغ می زنند و تشویش های را خلق کرده اند.

بی بی گل غنی بانوی اول کشور تاکید دارد که در گفتگو های جاری صلح دستاوردهای هژده ساله بخصوص آزادی های زنان نادیده گرفته نمیشود.

وی روز سه شنبه در نشست دومین سالگرد اتاق تجارت و صنایع زنان افغان گفت که افغان‌ها خواستار تامین صلح در کشور اند زیرا از جنگ خسته شده اند.

او افزود:

"آوازه های متفاوت راجع به روند صلح وجود دارد که البته مخالفین صلح آن‌را در میدان می اندازند و تشویش خلق می کنند در ذهنیت زنان افغان که آیا دستاوردهای ما گم میشود یا نه اما میخواهیم اطمینان بدهم که کار شما (زنان) پایدار است و به عقب نمی رود."

بانوی اول کشور همچنان گفت که از ادامه کمک های جامعه جهانی به افغانستان نگران اند و نمی دانند که کمک ها ادامه می یابد یا خیر؟

اما وی افزود که این کمک ها آهسته آهسته کاهش مییابد و جامعه جهانی روزی افغانستان را ترک خواهند کرد.

در حالی از خروج جامعه جهانی از افغانستان و حفظ دستاوردها در گفتگو های صلح نگرانی های مطرح میشود که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به تازگی در مصاحبه با رادیو آزادی گفته است که مردم از این‌که مبادا در جریان مذاکرات میان طالبان و هیئت امریکایی معاملۀ صورت بگیرد، تشویش دارند.

عبدالله: د سولې تر راتلو د نړیوالو ځواکونو حضورته اړتیا ده
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:24 0:00

آقای عبدالله افزوده است که این تشویش‌ها را با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان که بار دیگر از این کشور دیدار خواهد کرد، در میان میگذارد.

پیش از این هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی در کابل گفته است که در گفتگوهای صلح باید دستآوردهای گذشته حکومت و مردم افغانستان حفظ گردد.

این در حالیست که دور پنجم مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان از دو هفته به این سو در قطر ادامه دارد.

هرچند تا حالا جزئیات این گفتگوها به رسانه ها درز نکرده اما دو طرف گفته اند که این مذاکرات بگونه خوب ادامه داشته و با پیشرفت های به همراه است.

در همین حال پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان در این نشست گفت، گفتگو های جاری صلح طوری است که پیش بینی ان دشورا است.

پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان
پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان

او افزود:

"شما هم راجع به پروسه صلح گفتید، شرایط در این پروسه طوری است که پیش بینی نمی شود و زنان افغان هم مکررا نگرانی های شان را ابراز کرده اند اما اطمینان میدهم که اتحادیه اروپا تعهد قوی دارد که باید به نگرانی های زنان افغان توجه شود."

از سوی هم نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم در این نشست گفت که اگر در روند گفتگو های صلح ارزش های حاصل شده از دست برود، تنها افغانستان نه بلکه جهان ضرر اش را خواهد دید.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG