لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

ویسا: گفتگوهای دوحه می‌تواند برای مردم به یک مژده مبدل گردد


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد مذاکرات هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان که نا وقت روز گذشته در قطر پایان یافت مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا سرمقاله‌اش را تحت عنوان "گفتگوهای دوحه می‌تواند برای مردم به یک مژده مبدل گردد" نوشته است، در گفتگوهای هر دو طرف که شام روز گذشته در دوحه به پایان رسید، گفته می‌شود روی برخی مسایل توافق و پیشرفت‌ها صورت گرفته‌است.

در سرمقاله به نقل از برخی منابع نوشته شده آقای خلیل‌زاد می‌خواهد پس از قطر به کابل بیاید، اما با پیشرفت‌ها قاطع صورت گرفته در مذاکرات حالا وی می‌خواهد که به واشنگتن برود و جزئیات مذکرات را با رئیس جمهور امریکا شریک سازد.

به باور سرمقاله نویس، هرچند تا کنون جزئیات این گفتگوها به گونه رسمی روشن نشده‌است، اما گفته می‌شود که روی مسایل مانند زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و این تعهد از سوی طالبان که برعلیه تروریزم، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی اقدامات مشترک را انجام می‌دهند گفتگو شده‌است.

سرمقاله نویس نوشته، حالا که دو طرف جنگ یعنی امریکا و طالبان بالاخره به یک توافق نزدیک شده‌اند، لازم است بعد از این گفتگوهای بین‌الاافغانی آغاز گردد تا مردم افغانستان در آینده از بدبختی‌ها نجات پیدا کنند.

  • دنیا

روزنامه دنیا سرمقاله‌اش را تحت عنوان "امیدواری و پیشرفت‌های نشست قطر" نوشته است.

در سرمقاله آمده که امیدواری افغان‌ها از دور پنجم مذاکرات قطر این بود که این گفتگوها بسیار زود نتیجه بدهد، اما پس از یک تأخیر طولانی از موفقیت این گفتگوها خبر داده شد، اما جزئیات بیشتر آن هنوز هم روشن نشده‌است.

در سرمقاله هم‌چنان آمده‌است، اگر به‌خاطر رسیدن به موفقیت کامل پروسه صلح این روند زمانگیر هم باشد فرق نمی‌کند، اما حرف اصلی این‌جاست که باید این پروسه کامیاب شود.

سرمقاله نویس نوشته است، هرچند برخی کشور‌ها تلاش می‌کنند از روند جاری به نفع خود‌شان استفاده کرده و پروسه صلح را با مشکل مواجه سازند، اما با وجود این همه مردم امیدوار شده و از موقف جاری امریکا و طالبان حمایت می‌کنند.

سرمقاله نویس در اخیر پیشنهاد می‌کند، بعد از این باید جنگ ختم شود و حتی اگر این صلح با وارد شدن برخی تعدیلات در قانون اساسی هم تأمین می‌شود باید صلح شود، اما به باور سرمقاله نویس حقوق زنان، آزادی بیان، حاکمیت ملی افغانستان و برخی ارزش‌های دیگر باید در جایش باقی بماند و به هیچ صورت معامله نگردد.

  • مسیر

روزنامه مسیر هم در یک مطلب نوشته است، گفتگوهای ۱۶ روزه قطر با توافق روی مبارزه با تروریزم و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به پایان رسیده‌است، اما قبل از اعلان این فیصله تلاش می‌شود که میان دو طرف ذهنیت‌سازی گردد.

در مطلب به نقل از برخی منابع نوشته شده که متن این توافق به دو زبان نوشته شده، اما قبل از اعلان رسمی، تلاش‌ها به‌خاطر ذهنیت‌سازی در امریکا، افغانستان و کشورهای منطقه آغاز شده‌است.

در مطلب به نقل از منابع گفته شده روی گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس نیز بحث‌های صورت گرفته و در متن توافق‌نامه هم جا داده شده‌است.

XS
SM
MD
LG