لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

اشرف غنی خواهان وضاحت مسئولین امنیتی به‌خاطر افزایش تلفات ملکی شد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در جریان جلسه با مسئولین امنیتی در ارگ
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در جریان جلسه با مسئولین امنیتی در ارگ

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حالی مسئولین امنیتی را به‌خاطر ارائه معلومات در پیوند به افزایش تلفات افراد ملکی فرا خوانده‌است که در این اواخر بر اثر حملات هوایی در ولایات مختلف کشور ده‌ها فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه «۲۲ حوت ۱۳۹۷» هنگام سخنرانی در یک نشست تأکید کرد که تلفات افراد ملکی برای وی قابل قبول نیست.

رئیس جمهور غنی گفت:

"به هیچ صورت تلفات افراد ملکی در میدان جنگ قابل قبول نیست، تمام گزارش‌های رسیده جدی گرفته شده و امروز تمام مسئولین امنیتی و دفاعی به‌خاطر ارائه وضاحت خواسته شده‌اند تا در آینده تلفات افراد ملکی به صفر کاهش یابد."

رئیس جمهور غنی در حالی به‌خاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی سخن می‌زند که در جریان ۱۲ روز گذشته گزارش‌ها در پیوند به کشته شدن افراد ملکی از ولایات میدان وردک، غزنی، ننگرهار، پکتیکا و لغمان به نشر رسیده‌است.

در عین حال عزیز احمد تسل رئیس گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به اساس معلومات آن‌ها در جریان ۱۲ روز گذشته ۷۲ فرد ملکی کشته و ۱۰۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

آقای تسل می‌گوید، ۴۱ تن این افراد از سوی نیروهای افغان و خارجی و ۳۲ تن دیگر ‌شان از سوی مخالفین مسلح کشته شده‌اند.

در عین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، در این اواخر از سوی نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح بر افراد ملکی تلفات زیادی وارد شده‌است.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت، به اساس یافته‌های آنان در حملات هوایی بیشتر تلفات به زنان و کودکان وارد شده‌است.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی از حکومت خواست تا آن‌عده اشخاصی را که در حملات هوایی به افراد ملکی تلفات وارد می‌کنند مجازات نماید.

وی گفت:

"ما امیدوار هستیم که با آن قطعات برخورد قانونی نماید که چنین عملیات را که به افراد ملکی تلفات وارد می‌گردد راه اندازی می‌کنند تا از تلفات افراد ملکی جلوگیری صورت گیرد."

این در حالیست که پیش از این سازمان ملل در یک گزارش‌اش گفته بود که تلفات افراد ملکی در افغانستان به گونه بی‌سابقه افزایش یافته است.

به‌گفته این سازمان، در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۳۸۰۰ فرد ملکی به‌شمول ۹۲۷ کودک کشته شده‌اند.

در عین حال رئیس جمهور غنی می‌گوید، برای نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده‌است تا به هدف جلوگیری از تلفات افراد ملکی منتظر اهداف مهم باشند و یا هم از آن بگذرند.

به‌گفته آقای غنی، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان متعهد به قوانین بین‌المللی جنگ هستند و حتی تلاش می‌کنند در صورت حمله و درگیری به دشمن مسئولانه جواب بدهند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG