لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

ده‌ها تن از زنان در هرات حمایت‌شان را از پروسه صلح اعلام کردند


حمایت زنان هراتی از پروسه صلح
حمایت زنان هراتی از پروسه صلح

شعارهای گوناگون صلح‌خواهی، به دستان ده‌ها تن از زنان با حجاب و برقع پوش در مقابل ساختمان اداره محلی ولایت هرات دیده می‌شود.

تداوم جنگ ویرانگر در افغانستان این زنان را واداشته تا در این گردهمایی شرکت کنند و صدای صلح‌طلبی خود را به گوش طالبان برسانند، تا شاید این گروه دست از جنگ بردارند.

حاضر نشدن طالبان برای آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان برای این زنان قابل قبول نیست و آنان بر تغییر این وضع پافشاری می‌کنند.

مسلمه حاجی‌زاده، برگزار کنندۀ این گردهمایی می‌گوید که باید در روند گفتگوهای صلح حفاظت حقوق شهروندان افغانستان در صدر برنامه‌ها باشد.

او افزود:

"خواهان صلح، مذاکرات بین‌الافغانی. دولت افغانستان و مخالفین باید نشستی داشته باشند، ان‌شاءالله به خوبی حل بشود و حقوق تمام شهروندان پامال نشود و حق به حقدار برسد. فقط همین که جنگ بس است و به جنگ هیچ وقت پیروزی نیست."

حمایت زنان از پروسه صلح در هرات
حمایت زنان از پروسه صلح در هرات

پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، فصل جدیدی در زنده‌گی زنان این کشور باز شد.

زنان افغان هرچند خواستار تأمین صلح هستند، اما می‌گویند که نباید تأمین صلح به قیمت از دست رفتن حقوق و دستآوردهای‌شان تمام شود.

آمنه سعادتیار، راضیه حسینی و مینا یوسفی می‌گویند:

"هدف از این راهپیمایی در این‌جا که همگی ما حضور داریم و جمع کثیری از خانم‌ها در این‌جا حضور دارند، پشتیبانی از صلح می‌باشد و ما خواهان صلح سرتاسری در تمام افغانستان هستیم."

"دیگر جنگ بس است، ما خواهان صلح هستیم و نه خواهان چیز دیگری. ما فقط از دولت همین می‌خواهیم که برای ما امنیت بدهد."

"در صلحی که این‌ها می‌کنند باید زن هم حقوق‌اش برابر مرد دانسته شود و این را که ما این‌جا آمده‌ایم، هم خواستار همین هستیم."

زنان در هرات
زنان در هرات

عبدالقیوم رحیمی والی هرات که در گردهمایی زنان به‌خاطر صلح حضور یافت هشدار می‌دهد، صلح با طالبان در صورتی که افغانستان یک بار دیگر میدان جنگ قرار بگیرد، پذیرفتنی نیست و حفظ حقوق زنان خط سرخ است.

او افزود:

"صلحی که به ضرر مملکت ما باشد، صلحی که مملکت ما را باز به خاک و خون بکشاند و طرف یک جنگ دیگر بکشاند و صلحی که حق زنان افغانستان را ضایع کند، آن صلح به درد ما نمی‌خورد."

عبدالقیوم رحیمی والی جدید هرات
عبدالقیوم رحیمی والی جدید هرات

در دو ماه گذشته چندین بار باشنده‌گان هرات با برپایی همایش‌های متعدد خواستار تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان شده‌اند.

پنجمین دور گفتگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان در دوحه قطر روز گذشته پایان یافت.

آقای خلیل‌زاد گفته است که دو طرف روی پیشنویس خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دست یافته‌اند.

اکنون زنان از همه بیشتر از روند گفتگوهای صلح با طالبان نگران اند، آنان تشویش دارند که در این گفتگوها حقوق‌شان نادیده گرفته شود و دوره حکومت طالبان یکبار دیگر در زنده‌گی شان حکم‌فرما شود.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG