لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

نیویارک تایمز به گفتگوهای قطر میان نماینده امریکا و هیئت طالبان تمرکز کرده است


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده طالبان
  • روزنامه نیویارک تایمز به پایان گفتگو های دو هفته‌ای قطر میان نماینده امریکا و هیئت طالبان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، با آن که توافقی در این گفتگوها حاصل نشد، اما دو مقام ارشد امریکایی گفته اند که به یک موافقت نهایی خیلی نزدیک شده اند.

در ادامه آمده است، تعهد طالبان در این مورد که از خاک افغانستان حملات تروریستی صورت نخواهد گرفت، یکی از اجزای کلیدی در چهارچوب پایان یافتن جنگ بوده می‌تواند.

نیویارک تایمز در مورد زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان نوشته که سه شنبه شب به سوی واشنگتن پرواز کرد تا در مورد پنجمین نشست با طالبان برای مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا جزئیات بدهد.

روزنامه به نقل از آقای خلیل‌زاد نوشته که گفته است به برخی پیشرفت‌ها دست یافته اند و برای درک همدیگر در مورد مسایلی که مشکل و پیچیده اند، گفتگو های مفصل داشتند.

نیویارک تایمز در ادامه از یک مقام امریکایی که نامش گرفته نشده، نقل کرده که می‌گوید ایالات متحده از وعده طالبان که نمی‌گذارند خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود، رضایت حاصل کرده است.

آن‌سو طالبان خواهان خروج نیروهای امریکایی در شش ماه شده اند، اما ایالات متحده روی بیرون شدن در جریان سه سال تأکید کرده است.

نیویارک تایمز در این‌جا می‌نویسد که بدون رسیدن به یک توافق واضح پیش از بهار، هنگامی که جنگ‌ها شدت می‌یابد، این نگرانی‌ها افزایش می‌یابد که مبادا یک سال خونین دیگر در پیشرو باشد.

بر اساس آماری که روزنامه پخش کرده، بیش از یک صد هزار شهروند افغانستان از هر دو جهت به‌شمول طالبان، اضافه از دو هزار و چهار صد امریکایی و بیش از یک هزار شهروند سایر کشور ها در ۱۸ سال گذشته در افغانستان کشته شده اند.

  • روزنامه واشنگتن پُست به وضعیت زنان در افغانستان توجه کرده است.

به نوشته روزنامه، چند ماه پیش طالبان در ولایت فاریاب، یک زن را که محصل فارمسی بود، از راه باز گشتاندند و برایش هشدار دادند که اگر تحصیل را ادامه دهد، خانه‌اش را به آتش می‌کشند.

در ادامه آمده که این زن و سایر زنان محصل، از ترس این تقاضای طالبان را پذیرفتند.

واشنگتن پُست در این مطلب به یک رویداد دیگر هم اشاره می‌کند که طالبان به یک زن محصل دیگر هم هشدار مشابه دادند، اما زن به آن‌ها گفت که اگر همسر یا مادر شان بیمار شود به زنان داکتر نیاز دارند.

به نوشته روزنامه، تندروان به این زن اجازه دادند تا به تحصیلاتش ادامه دهد.

واشنگتن پُست می‌افزاید این قصه‌ها نشان می‌دهد که طالبان با کنترول روی نیمی از ولسوالی‌های افغانستان، به حدی هم ظلم نمی‌کنند که در سال‌های ۱۹۹۰ میلادی و زمان حاکمیت‌شان داشتند.

یعنی زنان و مردان را لت‌وکوب و یا مجازات می‌کردند.

مقاله نویس با اشاره به گفتگو های امریکا و طالبان روی صلح افغانستان می‌نویسد: زنان افغان در موارد مختلف ابراز نگرانی کرده اند که اگر طالبان باز هم در قدرت برسند، آن‌ها بار دیگر از کار و تحصیل باز می‌مانند.

روزنامه واشنگتن پُست به نقل از طالبان نوشته که گفته اند بر اساس قوانین اسلامی، حقوق زنان را حفظ خواهند کرد، اما این گروه واضح نساخته که هدف از این محافظت و مصونیت چه بوده می‌تواند؟

XS
SM
MD
LG