لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

وزارت داخله: وضعیت بلخ در کنترول است و قوماندان امنیه جدید بدون تأخیر معرفی می‌شود


نمای از روضه شریف در مزار شریف
نمای از روضه شریف در مزار شریف

پس از مخالفت عطا محمد نور والی پیشین بلخ با برکناری قوماندان امنیه پیشین این ولایت، وزارت داخله افغانستان می‌گوید که فرمان رئیس جمهور در مورد معرفی قوماندان امنیه جدید بلخ بدون تردید و تأخیر اجرا خواهد شد.

سید خوشحال سادات معین امنیتی این وزارت در حساب تویترش نوشته است که قوماندان امنیه پیشین بلخ در تأمین امنیت این ولایت کوتاه آمده و عبدالرقیب مبارز قوماندان امنیه جدید بلخ با نیروهای خاص به این ولایت می‌رسد و امروز معرفی خواهد شد.

آقای سادات گفته است که وضعیت در بلخ در کنترول است و به زودی نیروهای بیشتر به این ولایت خواهند رسید.

عطا محمد نور والی قبلی بلخ گفته که تبدیلی قوماندان امنیه بلخ یک توطئه بر ضد امنیت و آرامش مردم است.

در عین حال محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه می‌گوید که به‌خاطر تغییر و یا تبدیلی یک مسئول امنیتی نباید به بحران دامن زده شود.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

آقای صدیقی می‌افزاید:

"ما نباید به‌خاطر یک شخص یک ولایت و یک سمت را با بحران مواجه سازیم، تغییر و تبدیل در نظام یک اصل است و تصمیم گیرنده حکومت است که با در نظرداشت شرایط کی‌ها را در کجا مقرر نماید، به خصوص پولیس ملی. بنا به ضرورت تغییر و تبدل می‌شوند، به‌خاطر رقابت‌های سیاسی ما باید مردم و ملت خود را آواره نسازیم."

عبدالرقیب مبارز به تازه‌گی بجای اکرم سامع قوماندان امنیه پیشین بلخ گماشته شده و قرار است که امروز رسماً معرفی شود.

اما عطا محمد نور والی پیشین بلخ با معرفی قوماندان امنیه جدید این ولایت مخالفت کرده و در حساب تویترش نوشته که این اقدام توطئه ارگ بر ضد امنیت و آرامش مردم است.

آقای نور روز گذشته در یک گردهمایی در شهر مزار شریف گفته است که این تغییرات و مقرری‌ها عامل ایجاد تنش و جنگ در برابر حکومت خواهد شد.

والی پیشین بلخ اعلامیه‌ای را نیز به نشر رسانیده و در آن از باشنده‌های شهر مزار شریف خواسته که روز پنجشنبه به وظایف‌شان حاضر نشوند و دکان‌ها و مارکیت‌ها را نیز در این شهر باز نکنند.

تصاویری که در صفحات اجتماعی به نشر رسیده نشان می‌دهد که حضور نیروهای امنیتی در این شهر افزایش یافته، دکان‌ها کمتر باز است و افراد مسلح با لباس ملکی نیز گشت‌وگذار دارند.

در عین حال نثار احمد غوریانی رئیس کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید، در کنار آنکه تبدیلی مسئولان امنیتی یک امر عادی است، اما وی تأکید دارد که این کار نگرانی‌ها را در میان کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری برانگیخته است.

تالار ولسی جرگه شورای ملی افغانستان
تالار ولسی جرگه شورای ملی افغانستان

آقای غوریانی می‌گوید:

"تغییر وتبدیل یک اصل قانونی است و هر کس از یک جای به جای دیگر تبدیل می‌شود، کسی باید در این مورد پافشاری نکند هر کس که بهتر کار می‌کند باید گماشته شود در مورد مزار شریف نیز چنین است، اما پس از آنکه کاندیدان ریاست جمهوری مشخص شدند تغییرات و تبدیلی‌ها هم باید کم شود، چون همه را به تشویش ساخته است."

عطا محمد نور سال گذشته در برابر منظوری استعفایش از سوی رئیس جمهور غنی نیز مخالفت کرد و آن را توطئه در برابر خودش خواند.

مخالفات آقای نور حدود سه ماه ادامه یافت و بالآخره پس از مذاکرات با ارگ وی از سمت‌اش کنار رفت و اکرم سامع به‌حیث قوماندان امنیه و اسحاق رهگذر به‌حیث والی آن ولایت به کار آغاز کردند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG