لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

ارگ ادعای کشتن بدون محاکمۀ مردم از سوی نیروهای امنیتی افغان را رد می‌کند


ارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری

ریاست جمهوری افغانستان این ادعا را رد می‌کند که گویا نیروهای امنیتی افغان بدون محاکمه مردم را از بین برده‌اند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنج‌شنبه «۲۳ حوت ۱۳۹۷» در عکس‌العمل به گزارش تازۀ وزارت خارجه امریکا به رادیو آزادی گفت که قانون اجازۀ انجام چنین عمل را به نیروهای امنیتی نداده و این نیروها هم کار خلاف قانون انجام داده نمی‌توانند.

او افزود:

"نیروهای امنیتی ما تلاش بر این دارند تا از جان و مال مردم دفاع کنند و پولیس ما بارها انتحاری را در آغوش گرفته اند تا مردم را نجات دهند. به هیچ وجه قانون به نیروهای امنیتی ما اجازه نداده است و هرگز نیروهای امنیتی ما خلاف اصول و موازین عمل نمی کنند."

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور

آقای مرتضوی افزود که روز گذشته هم نشستی در پیوند به جلوگیری از تلفات افراد ملکی به رهبری رئیس جمهور برگزارشده بود که در آن روی دقت در عملیات و هدف قرار ندادن افراد ملکی تأکید شد.

وی در رابطه به کمبود قضات گفت که در زمینه نیز اقداماتی انجام شده است و تلاش بر این است تا در تمامی مناطق ادارات عدلی و قضایی فعال و به مردم در این خصوص خدمات ارائه گردد.

آقای مرتضوی در عکس‌العمل به مشکلات فرا راه آزادی بیان در افغانستان که در این گزارش به آن اشاره شده گفت که در این بخش دستآوردها موجود اند و در گزارش سالانۀ خبرنگاران بی‌سرحد در زمینه واضح اشاره شده است.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا شب گذشته با نشر گزارشی گفته که نیروهای حکومتی، طالبان و سایر گروه‌های شورشی در سال گذشته میلادی در افغانستان بر افراد ملکی حمله کرده و قتل‌های هدفمند را انجام داده اند.

در این گزارش سالانۀ وزارت خارجه امریکا در مورد حقوق بشر گفته شده است که نیروهای امنیتی افغان بدون محاکمه مردم را به قتل رسانیده اند و تعدادی هم مفقودالاثر شده اند.

در آن در مورد وضعیت قضا در افغانستان هم گفته شده که تعداد قضات کم است و در خیلی موارد مردم به قضاوت سنتی مراجعه می‌کنند.

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در زمینه آزادی بیان بر حکومت افغانستان انتقاد شده است که در برخی موارد مقامات ولایات این کشور بر خبرنگاران فشار آورده اند تا در انتقاد از آن‌ها خاموش باقی بمانند.

در این گزارش به شماری از موضوعات دیگر هم اشاره شده است که مخالفین مسلح حکومت هم در بخش‌های مختلف متهم دانسته شده اند، اما تا کنون این گروه در مورد چیزی نگفته است.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با اکثر موضوعات حتی با موضوع به قتل رسیدن مردم بدون محاکمه توسط نیروهای امنیتی افغان با گزارش وزارت خارجه امریکا هم‌نظرست.​

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون حقوق بشر

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی می‌گوید:

"زیاد عمومیت ندارد، اما در برخی موارد این قضایا وجود دارد نظامی‌ها زمانیکه عملیات شبانه انجام می‌دهند مردم را از خانه‌های شان بیرون آورده از بین می‌برند و این قتل است که بدون محکمه انجام می‌شود و این برای ما قابل نگرانی است."

آقای صدیقی در رابطه به مشکل کمبود قضات و تلفات ملکی هم با این گزارش موافق است، اما در رابطه به مشکل فرا راه آزادی بیان می‌گوید که این یکی از دستآوردهای مردم افغانستان که باید محفوظ بماند.

اما وی در زمینه، عدم دسترسی به اطلاعات را چالش بزرگ عنوان می‌کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG