لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

هند می‌گوید از اقدام اخیر چین در مورد "مسعود اظهر" ناراحت می‌باشد


بیرق ملی کشور هند
بیرق ملی کشور هند

هند می گوید از این که چین بار دیگر مانع جا داده شدن نام رهبر یک گروه افراطی مستقر در پاکستان در لیست سیاه سازمان ملل متحد شد، ناراحت می باشد.

چین روز چهارشنبه پیشنهاد بریتانیا، فرانسه و امریکا را در مورد این که رهبر گروه جیش محمد مسعود اظهردر لیست سیاه سازمان ملل متحد جا داده شود، در حال تعلیق گذاشت چون چین یکی از پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد می باشد که حق ویتو دارد.

اگر اظهر در این لیست جا داده شود، سرمایه‌های وی منجمد می شود، بر سفر وی قیودات وضع می گردد و به تحریم اسلحه هم رو به رو می شود.

چین که یک دوست همیشگی پاکستان است اقدامات قبلی مشابه این را هم در ملل متحد مانع شده و گفته است که برای بررسی این موضوع که اظهر در لیست سیاه جا داده شود زمان بیشتر نیاز است و خواهان تعلیق تخنیکی این موضوع شده است که میتواند این اقدام را تا ۹ ماه تاخیر نماید.

کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی در گذشته سه بار مانع آن شده است که رهبر جیش محمد هم در این قطار ذکر شود.

اما خود گروه جیش محمد در سال ۲۰۰۱ در لیست گروه‌های تروریستی در سازمان ملل متحد درج شده است.

در یک اعلامیه وزارت خارجه هند آمده است که این کشور از این اقدام چین و نتیجه آن مایوس و ناراحت می باشد ولی هر اقدام ممکن را انجام میدهد که رهبران تروریستی مسئول حمله دهشتناک بر اتباع هند به جزای اعمال‌شان برسند.

در روزنامه‌های و رسانه‌های هند هم این تصمیم چین با واکنش خشمگین رو به رو شده است و روزنامه اندین اکسپرس نوشته است که رهبر جیش محمد در عقب دیوار بزرگ چین پنهان شد.

این اقدام چین زمینه را برای احزاب اپوزسیون هند فراهم ساخت که انتقادات خود را علیه صدر اعظم این کشور نریندرا مودی بیشتر بسازند.

رهبر اپوزسیون راهول گاندی که می خواهد در انتخابات بعدی هند اشتراک کند در تویتر خود نوشته است مودی از رهبر چین ترسیده و حتی در واکنش به این اقدام چین دهان هم باز نکرده است.

حمله اخیر بر کشمیر تحت کنترول هند روابط هند و پاکستان را هم بسیار متشنج ساخت.

طیاره‌های هندی پرواز کرده و به گفته حکومت هندوستان مرکز جیش محمد را در آن سوی سرحد در خاک پاکستان بمباردمان کردند و در مقابل پاکستان هم عمل بالمثل نشان داد و در برخورد‌های هوایی دو طیاره هندی سقوط داده شدند.

طیاره جنگی میراژ 2000 هند
طیاره جنگی میراژ 2000 هند

دو کشور هم اکنون تلاش دارند که وضیعت را آرام نگهدارند.

پاکستان یک پیلوت هندی را که بعد از سقوط طیاره‌اش در خاک پاکستان اسیر شده بود رها کرده و به هند تسلیم نمود.

هم اکنون هم مقامات هند و پاکستان ملاقات دارند تا این تشنج را رفع نمایند و آنها همچنان در مورد گشت و گذار بدون ویزه در سرحدات دو کشور صحبت می کنند تا زیارت کننده‌گان سیکهـ بتوانند به آسانی از یک زیارت گاه که در نزدیکی سرحد پاکستان موقعیت دارد دیدن کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجی هندوستان راویش کومار گفته است مذاکرات در این مورد بعد از آن شروع شد که یک هیئت پاکستان به سمت هند آمده و در این مناطق مذاکرات را با مقامات هندی شروع کرده است.

به گفته کومار هیئت پاکستانی را سخنگوی وزارت خارجه این کشور محمد فیصل رهبری می کند.

XS
SM
MD
LG