لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

نگرانی‌ها در پیوند به تاثیرات منفی رویداد اخیر بلخ بالای جشن نوروز در این ولایت!


آرشیف
آرشیف

شاروالی و شماری از شهروندان مزار شریف می‌گویند، وضعیت اخیر امنیتی در این ولایت بالای برگزاری جشن نوروز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در حالی که یک هفته دیگر برای جشن نوروز در بلخ باقی مانده، اما رویداد اخیر امنیتی در این ولایت ظاهراً بالای برگزاری این جشن تاثیرات خواهد گذاشت.

عبدالحق خرمی شاروال مزار شریف روز جمعه به رادیو آزادی گفت که آماده‌گی‌های لازم را برای جشن نوروز روی دست گرفته اند، و به گفته وی وضعیت اخیر امنیتی در این ولایت در میان مردم ترس و دلهرگی را ببار آورده است.

او افزود:

"شاروالی مزار شریف و کمیته تزینات و سرسبزی جشن نوروز که مسئولیت آن‌را ما به عهده داریم کارهایش را به خوبی پیش برده و تدابیر گرفته شده است، اما حوادث اخیر تاثیر دارد و یک دلهرگی و ترس میان مردم ایجاد کرده اما آرزومندیم که جشن نوروز خوب برگزار شود."

به گفته شاروال بلخ، رنگ آمیزی بخش های از شهر، سرسبزی، احیا سنت های دیرینه و نمایشگاه ها شامل این جشن خواهند بود.

معمولاً جشن بزرگ نوروز همه ساله در ولایت بلخ برگزار می شود.

سالانه هزاران تن از باشنده‌گان دیگر ولایت های افغانستان به این شهر می روند تا در جشن نوروز شرکت کنند.

جشن نوروز در شهر مزار با شکوهی خاص برگزار می شود و در این جشن مقام های سیاسی افغان و دیپلوماتان خارجی شرکت می کنند.

شهر مزار مرکز ولایت بلخ همه ساله قبل از فرا رسیدن جشن نوروز حال و هوای دیگری به خود می گیرد اما امسال این شاهد ترس، وحشت بوده است.

این در حالیست که روز پنج شنبه نیروهای قوماندانی امنیه بلخ تحت قومانده جنرال محمد اکرم سامع قوماندان امنیه پیشین و طرفداران آقای نور در برابر قوت‌های قطعه ۸۸۸ پولیس خاص در نزدیکی قوماندانی امنیه بلخ درگیر شدند و این درگیری به ساعت ها طول کشید.

این درگیری پس از آن آغاز شد که عطا محمد نور، والی پیشین بلخ با معرفی قوماندان تازۀ پولیس این ولایت مخالفت کرد و این اقدام وی سبب مسدود شدن شهر مزار شریف شد.

به تازه‌گی عبدالرقیب مبارز بحیث قوماندان امنیه جدید بلخ تقرر یافته است که وی عصر پنج شنبه به کار اش رسماً اغاز کرد.

در همین حال شماری از شهروندان مزار شریف میگویند که حوادث اخیر در این ولایت آنان را وحشت زده کرده و در جشن نوروز شرکت نخواهند کرد:

"سمیع هستم باشنده شهر مزار شریف وضعیت که در شهر مزار شریف رخ داده همه مردم را وحشت زده کرده و ترسیدیم که در چنین وضعیت ممکن ما در جشن نوروز شرکت نتوانیم و یا جشن برگزار نشود."

"عبدالمعروف هستم باشنده شهر مزار شریف، ما نگران هستیم، از دولت میخواهیم که وضعیت را کنترول کند زیرا در چنین وضعیت کسی در جشن نوروز شرکت کرده نمی تواند."

از سوی هم وزارت داخله افغانستان میگوید که وضعیت در بلخ در کنترول است و به شهروندان مزار شریف اطمینان میدهد که تدابیر امنیتی اتخاذ شده و مردم میتوانند در فضای آرامش در جشن نوروز شرکت کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG