لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

نگرانی‌ها در پیوند به درگیری‌های شدید در برخی ولسوالی‌های بادغیس!


مقامات در شورای ولایتی بادغیس میگویند شب گذشته دست کم بیست پوسته دیگر نیروهای امنیتی در ولسوالی بالامرغاب بدست طالبان سقوط کرده و ساختمان ولسوالی و قوماندانی امنیه این ولسوالی در محاصره طالبان قرار دارد.

جمشید شهابی سخنگوی والی بادغیس به رادیو آزادی میگوید که صدها تن از طالبان مسلح همراه با شماری از جنگجویان کشورهای خارجی به ولسوالی بالامرغاب تجمع کرده و تلاش دارند تا این ولسوالی را از کنترول نیروهای امنیتی خارج سازند.

او افزود:

"مخالفین مسلح دولت، صدها تن تجمع کرده اند که جنگجویان خارجی همراه شان است، از ولایت فاریاب، ولسوالی غورماچ، جوار ولسوالی بالامرغاب و ولسوالی آب کمری به ولسوالی بالامرغاب تجمع دارند و این‌ها پلان دارند که ولسوالی بالامرغاب را سقوط دهند ولی نیروهای امنیتی کدام امکانات را که بدست دارند، تا حال توانسته اند که ولسوالی را از سقوط نجات دهند."

یک مقام محلی در ولسوالی بالامرغاب که خواست نام آن فاش نشود به رادیو آزادی گفت در حملات صبح امروز طالبان هشت تن از نیروهای کماندو کشته شده اند.

گل محمد یکی از باشنده‌گان ولسوالی بالامرغاب از پیشروی طالبان به بازار ولسوالی سخن میزند و از دولت افغانستان میخواهد که به وضعیت امنیتی این ولسوالی توجه فوری کند.

اعضای شورای ولایتی بادغیس از وضعیت بد امنیتی در این ولایت ابراز نگراین می‌کنند.

عبدالعزیز بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس میگوید که صبح امروز ۲۰ پوسته پولیس ملی و محلی از منطقهی موسوم به «قبچاق» به مرکز ولسوالی عقب نشینی کرده و تلاش دارند تا خود را به مرکز ولسوالی برسانند.

فرید اخیزی یک عضو شورای ولایتی بادغیس به رادیو آزادی میگوید که در یک هفته اخیر چندین پوسته نیروهای امنیتی بدست طالبان سقوط کرده و ده‌ها تن از نیروهای مشترک امنیتی از سوی طالبان کشته، زخمی و اسیر شده اند.

او افزود:

"حدود ۱۰۰ نفر ما در ولسوالی‌های ولایت بادغیس کشته داریم از نیروهای امنیتی و هشتاد نفر زخمی داریم. اینجا [بادغیس] مدیریت مسئولان محلی ما ضعیف است و هم چنان جناب والی و مسئولان نظامی ما در این جا [بادغیس] این باعث شده که تلفات نیروهای امنیتی زیاد بشود."

اعضای شورای ولایتی بادغیس از سقوط ولسوالی های بالامرغاب، قادس و مقر به دست طالبان هشدار می دهند و از حکومت می خواهند که ابتکار عمل در میدان های جنگی در این ولایت را به دست بگیرد.

آرشیف
آرشیف

طالبان مسلح با تصرف بخشهای از ولایت بادغیس در تلاش ایجاد یک مسیر اکملاتی از شمال به سمت غرب و جنوب افغانستان میباشند.

جنیدالله اشکانی، یک تن از فعالان مدنی در بادغیس میگوید که دسترسی طالبان به دهلیز ارتباطی مصئون، وضعیت امنیتی ولایتهای غربی افغانستان را خراب خواهد کرد.

او افزود:

"اوج نگرانی همین هست که طالبان بیشتر از بالامرغاب به عنوان یک منطقهی هم حاصل خیز و هم منطقه‌ای که میتواند به شمال و جنوب افغانستان وصل بکند و از این مسیر اینها [طالبان] عایدات‌های خود و در عین حال مسیری به خاطر تبادل افرادشان داشته باشند و از این مسیر تا پاکستان هم اینها [طالبان] مسیر خود را وصل کنند."

بادغیس به کانون توجه گروه طالبان مبُدل شده است و در بسیاری مواقع نیروهای هوایی با تاخیر در راستای کمک به نیروهای زمینی اقدام کرده اند.

عبدالکریم نصرت، یک تن از کارشناسان سیاسی در این ولایت می گوید که کمبود نیرو و امکانات نیروهای افغان، طالبان را به افزایش وسوسه کرده‌است.

او افزود:

"حالت حالت نظامی است، اگر طالب است، اگر مخالف دولت است و هر کس دیگر است نقطه ضعف جستجو میکند، وقتی که نقطه ضعف در بادغیس وجود داشته باشد، در بادغیس امکانات ضعیف وجود داشته باشد، بادغیس آسیب پذیر باشد، هر مخالفی باشد، چنین کاری انجام میدهد."

بادغیس یکی از ناامن ترین ولایت‌های افغانستان شمرده میشود.

طالبان مسلح در بخش‌های وسیعی از این ولایت فعالیت‌های تخریبی علیه نیروهای دولتی دارند.

به باور اعضای شورای ولایتی بادغیس، هر نوع کندی در روند آغاز عملیات نظامی در مناطق آسیب پذیر تبعات منفی در پی خواهد داشت و بحران امنیتی را غیر قابل کنترل خواهد کرد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG