لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

گزارش‌های که گویا حمدالله محب از سوی وزارت خارجه امریکا احضار شده‌است رد شد


حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گزارش‌های را رد کرد که گویا حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان از سوی وزارت خارجه امریکا احضار شده‌است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان میگوید که دیدار حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان از وزارت خارجه امریکا قبل از قبل پلان شده بود.

طارق آرین سخنگوی این دفتر در صفحه تویترش گزارش های رد کرده که گویا آقای محب از سوی وزارت خارجه امریکا احضار شده است.

مشاور امنیت ملی افغانستان که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به امریکا رفته است روز پنج‌شنبه در صحبت با خبرنگاران، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان را متهم کرد که به‌خاطر اهداف شخصی‌اش حکومت افغانستان را در گفتگوهای صلح به حاشیه رانده است.

این نخستین بار است که یک مقام ارشد حکومت افغانستان از زلمی خلیل‌زاد انتقاد شدید می‌کند.

برخی از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه می‌گویند که مقام های افغان در شرایط حساس باید از ابراز نظرهای جدی و تند خود داری کنند.

عرفان الله عرفان نایب منشی این جرگه روز جمعه به رادیو آزادی چنین گفت:

"ما در یک مرحله نازک و حساس قرار داریم، رهبران حکومت و سایر مقامات باید از احتیاط کار بگیرند و نزاکت‌ها را در نظر داشته باشند و از سخنان جلوگیری نمایند که منافع ملی را با خطر می اندازد، قسمی نشود که ما خدای ناخواسته با یک بحران دیگر روبه‌رو شویم."

آقای عرفان می‌گوید که با توجه به سخنان محب، ظاهراً معلوم می‌شود که میان امریکا و حکومت وحدت ملی اختلافات موجود است.

آقای محب گفته است تصور در افغانستان و در میان افراد که در حکومت استند، این است که شاید هدف از گفتگوها با طالبان، ایجاد یک حکومت مؤقت باشد که او (خلیل‌زاد) در رأس آن باشد.

آقای محب اتهام وارد که "خلیل‌زاد یا که نمیداند چگونه مذاکرات را به پیش ببرد یا احتمالا در عقب آن عوامل دیگر نهفته است."

خلیلزاد در باره اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان چیزی نگفته است اما رابرت پلادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که دیوید هیل، معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی به تاریخ ۱۴ مارچ محب را به دفتراش خواست و برایش گفته است که سخنان وی در قبال مصالحه با طالبان را رد می کند.

وی افزوده که هیل به محب گفته است که زلمی خلیل‌زاد نماینده وزیر خارجه امریکا است و "انتقاد از سفیر خلیل‌زاد، انتقاد از وزارت خارجه امریکا" بوده و این کار منجر به ایجاد "موانع" در روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنین روند صلح می شود.

در همین حال عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه ابراز نگرانی می‌کند که مبادا اظهارات آقای محب روند صلح را با چالش روبه‌رو کند.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه
عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه

او افزود:

"یقیناً که چننین اظهارات یک اندازه پروسه صلح را متاثر میکند، واکنش را که امریکا نشان داده قابل نگرانی است، زیرا شاید امریکا پس از این راه دیگر را انتخاب کند یا ممکن شماری از کشور های همسایه از وضعیت استفاده کنند و ذهنیت امریکا در برابر افغانستان را تغیری دهند."

آقای عرفان از حکومت میخواهند که نگذارد از فضای به میان آمده برخی کشور های همسایه سود ببرند.

این در حالیست که پنجمین دور گفتگوهای صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در دوحه قطر با خوشبینی ها پایان یافت و گفته میشود که دور ششم آن ممکن در اوآخر ماه مارچ برگزار شود.

  • اما معلوم نیست که در این دور از حکومت افغانستان دعوت خواهد شد یا خیر؟

اما پیش از این مقامات امریکایی مکرراً گفته اند که بدون مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان، به هیچ شکل موافقه صلح با طالبان را نمی پذیرند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG