لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

واشنگتن پُست: اکنون وقت عقب نشینی از افغانستان نیست


  • واشنگتن پُست

واشنگتن پُست مقالۀ چاپ کرده به قلم دو مقام پیشین استخباراتی ایالات متحده در مورد افغانستان زیر عنوان "اکنون وقت عقب نشینی از افغانستان نیست."

در آغاز مطلب آمده‌است که در گفتگوهای تازه میان ایالات متحده و طالبان موافقتی حاصل نشد.

در ادامه آمده است که طالبان در تلاش اند تا نیروهای امریکایی جدول زمانی برای خروج از افغانستان را تعیین کنند و ایالات متحده از طالبان می‌خواهد ضمانت کنند که از خاک افغانستان هیچ گروه تروریستی نمی‌تواند علیه هیچ کشوری دست به حمله بزند و این‌که این گروه با حکومت افغانستان به توافق سیاسی برسد.

اما، در ادامه نویسنده‌های مطلب گفته اند نگران هستند که آیا طالبان این وعده‌ها را عملی خواهند کرد یا نه.

آنان با اشاره به جنگ ویتنام گفته اند که پس از توافق صلح سال ۱۹۷۳ در پاریس، نیروهای ویتنام شمالی با ویتنام جنوبی درگیر شدند.

در مقاله آمده‌است، به نظر نمی‌رسد که طالبان روابط خود را با القاعده قطع کنند، چونکه این دو گروه بیش از یک دهه دوشادوش علیه دیگران جنگیده‌اند و هر دو گروه هم نظر اند و پس از حمله‌های یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ روابط خود را قطع نکردند.

  • تاسک ان پرپوز

نشریۀ امریکایی تاسک ان پرپوز مقالۀ در مورد افغانستان چاپ کرده که در آن به رو یا رویی آشکار میان ایالات متحده و حکومت افغانستان در بارۀ گفتگوها با طالبان پرداخته شده‌است.

در ادامه مطلب به سخنان تازۀ حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان اشاره شده که هنگام دیدار از ایالات متحده هفته گذشته زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را به منزوی کردن حکومت کابل از روند گفتگوها متهم کرد و آنرا تلاش برای مشروعیت زدایی از حکومت خواند.

محب در جریان یک نشست خبری در سفارت افغانستان در واشنگتن به روز پنج‌شنبه ۱۴ مارچ گفت، سفیر خلیل‌زاد در گذشته دوبار خواسته در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک کند و این‌که تصور در افغانستان و در میان افراد حکومت این است که شاید هدف از گفتگو‌ها با طالبان، ایجاد یک حکومت مؤقت باشد که او پسانتر بخواهد نقش وایسرای را ایفا کند.

اصطلاح وایسرای در جنوب آسیا بار سیاسی دارد و برمی گردد به زمان حاکمیت استعماری هند بریتانیایی در منطقه.

این اظهارات واکنش تندی را در پی داشت.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت، حمله‌های لفظی بر سفیر خلیل‌زاد به معنای حمله بر این وزارت است و این‌که چنین سخنان روابط میان افغانستان و ایالات متحده و روند صلح را خدشه دار کرده می‌تواند.

XS
SM
MD
LG