لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

کمیسیون انتخابات:‌ نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه ۳ ولایت بزودی اعلان می‌شود


ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که سرگرم تطبیقات نتایج ولایت‌های بلخ، هرات و پکتیکا است و به زودی آنرا اعلان می‌کند.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز شنبه ۲۵ حوت ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت که در جلسات با کمیسیون شکایات انتخاباتی، مسئولان آن کمیسیون گفتند که کار‌ها بشدت بالای سایر ولایات جریان دارد و هر چه زودتر نتایج نهایی سایر ولایات باقی مانده را نهایی کرده و به این کمیسیون می‌فرستد.

وی گفت:

"روند تطبیقات ولایت‌های هرات، پکتیکا و بلخ آغاز شده و به زودترین فرصت نهایی خواهد شد و سایر ولایت‌ها نیز کار بالای‌ شان جریان دارد و کوشش نهایی صورت می‌گیرد که هر چه زودتر نتایج نهایی ولایات باقی مانده نیز به کمیسیون انتخابات فرستاده شود."

این در حالیست که نزدیک به شش ماه از انتخابات ولسی جرگه می‌گذرد اما تا هنوز سرنوشت نتایج نهایی ولایات باقی مانده بگونه واضح روشن نیست.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی ۱۸ ولایت را اعلان کرده اما سایر ولایات نا اعلان شده باقی مانده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تاکنون ۸۰ نامزد برنده ولسی جرگه اعتبارنامه‌های‌شان را به دست آورده‌اند.

این کمیسیون در حالی از شتاب برای اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه ۱۵ ولایت سخن می‌زند که نامزدان معترض، شماری از نمایندگان بر حال در ولسی جرگه و برخی از احزاب سیاسی خواستار لغو نتایج انتخابات ولسی جرگه استند.

اوج تأخیری‌ها در پروسه انتخابات ولسی جرگه و با آنچه تقلب و تخلف‌ها خوانده شد سرانجام پای کمیشنرانی را که مدیریت این روند را بر عهده داشتند پس از صدور فرمان رئیس جمهور به لوی سارنوالی کشانید و ممنوع الخروج شدند.

کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی حین مراسم تحلیف در ارگ ریاست جمهوری افغانستان ۴ مارچ ۲۰۱۹
کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی حین مراسم تحلیف در ارگ ریاست جمهوری افغانستان ۴ مارچ ۲۰۱۹

اما حکومت چندی پیش کمیشنران جدید را به هر دو کمیسیون معرفی کرد.

در این میان، ریاست جمهوری نیز تأکید می‌ورزد که رئیس جمهور بر بنیاد قانون با تکمیل شدن اعضای جدید شورای ملی، این شورا را افتتاح می‌کند.

در این باره که سر انجام سرنوشت ولایات باقی مانده به کجا خواهد رسید، کمیسیون شکایات انتخاباتی به تماس‌های ما در این باره پاسخ نداد.

در همین حال شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی می‌گویند که کمیشنران جدید کمیسیون شکایات انتخاباتی با کمبود زمان و سطح بلند تقلبات روبرو اند که باید سطحی به آن‌ها برخورد نکنند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در مورد گفت:

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

"باید فراموش نکنیم که انتخابات در غیاب کمیشنران جدید برگزار شده از یک سو با کمبود زمان مواجه اند و از سوی دیگر با کار انجام شده، زیاد از این‌ها توقع نداریم اما امید داریم ولایاتی که موارد جدی وجود داشت به شکل سطحی بررسی نکنند."

آقای رشید ابراز امیدواری می‌کند که کمیسیون شکایات انتخاباتی عدالت را تأمین کند و ضمناً همآهنگی خوبتر با کمیسیون انتخابات داشته باشد در غیر آن به گفته وی مطابق قانون جدید موضوع راجع می‌شود به محکمه خاص که در این عرصه شکل خواهد گرفت که به گفته وی جنجال بیشتر خواهد شد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG