لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

صرافان افغانستان خواهان اعدام قاتلین مهسا شدند


مارکیت صرافی (سرای شهزاده) در کابل
مارکیت صرافی (سرای شهزاده) در کابل

صرافان افغانستان با نگرانی از حوادث اخیر جنایی بخصوص قضایای اختطاف صرافان و اعضای خانواده‌‌های شان از حکومت می‌خواهند تا در قسمت امنیت‌شان توجه جدی نماید.

آنان در اعتراض به حادثه قتل مهسا دختر یکی از صرافان دست فروش در شهر کابل به روز شنبه دست به اعتصاب کاری زده و خواهان تأمین عدالت شدند.

حاجی میر افغان صافی رئیس اتحادیه صرافان افغانستان به رادیو آزادی گفت که قتل مهسا دختر خرد سال یکی از صرافان دست فروش در شهر کابل آنان را سخت نگران ساخته و می‌خواهند تا قاتلین این دختر به زودی اعدام گردند.

وی گفت:

"هدف اعتراض امروز ما در سرتاسر افغانستان اعدام مجرمین یا اختطافچیان که اخیراً مهسا را به شهادت رساندند و صرافان دیگرما که قاتلین‌شان در زندان بسر می‌برند برای‌شان اعدام عاجل می‌خواهیم."

آقای صافی می‌گوید که از سه ماه به این طرف قضایای اختطاف در افغانستان افزایش بیشتر یافته و در این مدت بیش از ده قضیه اختطاف تنها در برابر صرافان صورت گرفته‌است.

این در حالیست که به تازگی دو تن از اختطاف چیان در شهر کابل مهسا دختر خرد سال یکی از صرافان دست فروش را اختطاف کرده و بعداً وی را به قتل رساندند.

قاتلین مهسا بعداً از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و اعتراف کردند که آنان مهسا را بخاطر بدست آوردن پول از خانواده‌اش اختطاف و بعداً وی را به قتل رسانده‌اند.

در یک قضیه مشابه دیگر اباسین زازی پسر یکی از تاجران ملی قبلاً در منطقه کارته نو کابل از سوی اختطاف چیان ربوده شده و بعداً به قتل رسانده شد.

در این حال وزارت داخله افغانستان می‌گوید که دوسیه مهسا تکمیل شده و در عین حال از تلاش‌های بیشتر به هدف تأمین امنیت صرافان و تاجران در کشور خبر می‌دهد.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

"دوسیه مهسا جان نهایی شده در ظرف ۲۴ ساعت آینده محول لوی سارنوالی می‌شود در قسمت تأمین امنیت صرافان رهبری وزارت داخله به شکل جدی به تمام ارگان‌های مربوطه در بخش‌های کشفی، عملیاتی و استخباراتی هدایت داده تا آنعده اختطاف چیان که از چنگ قانون به دور است آن‌ها را هر چه زودتر شناسایی کرده و به پنجه قانون بسپارد."

وی هم‌چنان گفت، تمام صرافان و تاجران که واجد شرایط بوده برای تأمین امنیت‌شان خواهان حمل سلاح باشند به وزارت داخله مراجعه و مجوز آنرا اخذ نمایند.

این در حالیست که رئیس اتحادیه صرافان می‌گوید هرگاه حکومت به امنیت‌شان توجه جدی نکرده و مشکلات شانرا نا دیده بگیرد آنان دست به اعتراضات گسترده زده در ضمن مجبور خواهند شد تا سرمایه‌های‌شان را به بیرون از کشور انتقال بدهند تا خود و خانواده‌های شان به خاطر راحت زندگی کنند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG