لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

شورای ولایتی بادغیس: بیش از یکصد تن از نیروهای سرحدی به ترکمنستان فرار کرده‌اند‌


آرشیف
آرشیف

مقامات محلی در ولایت بادغیس میگویند در یک پلان طرح ریزی شده شماری از نیروهای سرحدی در منطقه سرحدی موریچاق ولسوالی بالامرغاب در نزدیکی سرحد با ترکمنستان پوسته های شان را ترک کرده و به مناطق نامعلوم رفته اند.

آنان تاکید دارند که این اقدام بخاطر جلوگیری از تلفات این نیروها در حملات طالبان طرح ریزی شده بود.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس به رادیو آزادی میگوید که عقب نشینی این نیروها براساس یک پلان امنیتی و جلوگیری از تلفات این نیروها صورت گرفته است.

او افزود:

"در منطقهی موریچاق تعدادی از نیروهای پولیس سرحدی ما بر اساس پلان امنیتی آنها از بعضی قرارگاه‌ها بیرون شدند و به یک ساحه امن و مصئون انتقال داده شده‌اند، تا آسیب بیشتری برای شان وارد نشود، کوشش‌ها جریان دارد، تا نیروهای سرحدی ما پس از به نیروهای امنیتی بپیوندند."

اما اعضای شورای ولایتی بادغیس میگویند که بیش از یکصد تن از نیروهای سرحدی پوسته‌های شان را در منطقه‌ای «موریچاق» ترک کرده و به خاک ترکمنستان فرار کرده اند.

عبدالعزیز بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس میگوید که حکومت افغانستان در تفاهم با دولت ترکمنستان باید این نیروها را نجات بدهد.

او افزود:

"دیشب هم یک تعداد از نیروهای سرحدی که مستقر به موریچاق بوده‌اند، آنجا مرز بین ترکمنستان و موریچاق ترکمن‌ها زنده‌گی میکنند، بیشتر این نیروها عقب نشینی کرده‌اند و به پیش سیم خار هستند، مرز ترکمنستان. دولت ترکمنستان هم نیروهای امنیتی خود را آورده مقابل اینها و برای آنها اجازه نمیدهد که داخل ترکمنستان شوند و از این طرف هم طالبان اینها را تهدید میکند، امیدوار هستیم که داخل ترکنمستان شوند، دولت افغانستان باید تفاهمی با دولت ترکمنستان بکند، تا اینها از طریق مرز ترکمنستان نجات بدهند."

گفته میشود که نیروهای کمکی به ولسوالی بالامرغاب اعزام شده‌اند و قرار است که در جنگ با طالبان در این ولسوالی اقدام کنند.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس میگوید که طالبان مسلح به خانه‌های مسکونی حضور دارند و به همین خاطر عملیات هوایی به خاطر وارد نشدن تلفات به افراد ملکی راه اندازی نمیشود.

او افزود:

"دیروز نیروی تازه نفس کماندوها و قطعه خاص به بالامرغاب رسیده است، حملات هوایی در بعضی اوقات به مشکلات مواجه میشود، از خاطری که مخالفین مسلح در قریه جات جا به جا هستند، در خانه‌های مسکونی جا به جا هستند، به این خاطر دقت بیشتر میشود، تا افراد ملکی تلفات نبیند."

از ده روز به اینسو، حملات طالبان در ولسوالی بالامرغاب بادغیس آغاز شده است.

شورای ولایتی بادغیس میگوید که در جریان این عملیاتها در حدود ۱۰۰ نیروی دولتی کشته و در حدود ۸۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این مدت چندین پوسته نیروهای افغان نیز در بالامرغاب به دست طالبان سقوط کرده است.

در صورتی که نیرو و امکانات بیشتری به بالامرغاب فرستاده نشود، سقوط این ولسوالی به دست طالبان به دور از امکان نیست.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG