لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

افراد از ۳ الی ۷۷ ساله در میان قربانیان حملات بر دو مسجد نیوزیلند شامل اند


کارمندان امبولانس نیوزیلند قربانیان حملات بر دو مسجد را به شفاخانه انتقال می‌دهند
کارمندان امبولانس نیوزیلند قربانیان حملات بر دو مسجد را به شفاخانه انتقال می‌دهند

دو افغانی الاصل نیز در زمرۀ ۵۰ قربانی حمله ۱۵ مارچ بر دو مسجد در شهر کریست‌چرچ در نیوزیلند شامل اند. در این رویداد سه افغانی الاصل دیگر نیز زخمی شده‌اند.

گرچه حکومت نیوزیلند تا هنوز لیست رسمی قربانیان حمله بر این مساجد را نشر نکرده‌است، اما بر اساس یک سند ترتیب شده، قربانیان این رویداد از سه تا ۷۷ سال عمر دارند.

سفارت افغانستان در آسترالیا دو افغان کشته شده در نتیجه حمله اخیر در نیوزیلند را مطیع الله صافی و حاجی داوود نبی ۷۱ ساله معرفی کرده‌است.

حاجی داوود نبی که در نتیجه این حمله کشته شد، در افغانستان متولد شده بود.

آقای نبی در سال ۱۹۷۹ میلادی هنگام تهاجم اتحاد شوروی سابق افغانستان را ترک کرد و انجمن افغان‌های شهر کریست‌چرچ را اداره می‌نمود، وی با پناهجویان تازه وارد در آغاز زندگی‌شان کمک می‌کرد.

وزارت خارجه پاکستان نیز تأیید کرد که در حمله ۱۵ مارچ بر این مساجد در شهر کریست‌چرچ ۹ تبعه این کشور نیز کشته شده‌اند. به گفته وزارت خارجه پاکستان در این رویداد میا نعیم رشید ۵۰ ساله و صلحه نعیم فرزند ۲۲ ساله وی نیز کشته شدند.

به گفته مقامات پاکستانی میا نعیم رشید زمانی کشته شد که می‌خواست مهاجم مسلح را خلع سلاح کند.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

عمران خان صدراعظم پاکستان میا نعیم رشید را یک قهرمان ملی خوانده گفته‌است، پاکستان به وی افتخار می‌کند.

در این رویداد بر علاوه اتباع افغانستان و پاکستان، شهروندان بنگله‌دیش، ترکیه، عربستان سعودی، اردن، اندونیزیا، مالیزیا، مصر و ایالات متحدۀ امریکا نیز کشته شده‌اند.

قرباینان این حملات، ۴۴ مرد و چهار زن را شامل می‌شوند، اما دو تن باقی‌مانده در این لیست شامل نیستند، هم‌چنان حدود ۴۰ تن نیز زخمی شده‌اند که وضعیت صحی تعدادی از آن‌ها وخیم خوانده شده‌‎است.

حمله اخیر بزرگترین و خونین‌ترین قتل دسته جمعی در نیوزیلند محسوب می‌شود.

مهاجم یک مرد ۲۸ ساله آسترالیایی معرفی شده‌است که بعد از تیراندازی در مسجد النور و کشتن ده‌ها تن به مسجد لین‌وود در شهر کریست‌چرچ نیوزیلند رفته و با تیراندازی تعدادی دیگر را به قتل رساند.

جاسیندا اردرن صدراعظم نیوزیلند
جاسیندا اردرن صدراعظم نیوزیلند

جاسیندا اردرن صدراعظم نیوزیلند می‌گوید، بعد از تثبیت هویت همه اجساد، لیست رسمی قربانیان اعلان خواهد شد.

صدراعظم نیوزیلند هم‌چنان گفته‌است که سپردن اجساد قربانیان به خانواده‌های آن‌ها در جریان سه روز یعنی الی ۲۰ مارچ تکمیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG