لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

شماری از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان خواهان نقش میانجی در پروسه صلح شدند


آرشیف، زلمی خلیل‌‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان و سه تن از هیئت مذاکره کننده گروه طالبان
آرشیف، زلمی خلیل‌‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان و سه تن از هیئت مذاکره کننده گروه طالبان

هفت تن از نامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان تقاضا دارند که باید در گفتگو‌های صلح که اکنون میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر جریان دارد به آنان نیز سهم داده شود.

این نامزدان روز یک‌شنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۷ با ایجاد جرگه مشورتی در کابل به خبرنگاران گفتند که در پروسه صلح به نماینده‌های مردم سهم داده نشده و به گفته این نامزدان قسمی‌که آن‌ها نماینده‌های مردم افغانستان اند باید از نظریات و مشوره‌های‌شان در روند صلح استفاده شود.

آن‌ها تأکید کردند که نظریات و مشوره‌های آنان می‌تواند روند مذاکرات صلح را منظم و سریع سازد.

آنان اعلامیه‌ای را نیز منتشر کردند و در بخش از آن که توسط شریف تره خیل عضو این جرگه به خوانش گرفته شد چنین آمده‌است:

"جرگه مشورتی به این باور است راهبرد کشورهای منطقه در رابطه به صلح نه تنها که نتیجه مشخص ندارد بلکه تکر در منافع این کشور‌ها واقع شده و روند صلح را پیچیده تر می‌سازد اعضای جرگه مشورتی که از ۴۰سال به این‌سو در ناهنجاری این کشور دخیل نبودند می‌توانند به بهترین شکل بین دو طرف درگیر میانجیگری کنند تا گره پیچیده صلح باز گردد."

نور رحمان لیوال، شهاب حکیمی، حکیم تورسن، ابراهیم الکوزی، فرامرز تمنا، فاروق نجرابی و عنایت الله حفیظ از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و اعضای این جرگه مشورتی اند.

فرامرز تمنا یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
فرامرز تمنا یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

فرامرز تمنا یکی از نامزدان ریاست جمهوری گفت که کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان در پی جستجوی منافع‌شان بوده و تلاش‌های آنان به روند صلح کمک کرده نمی‌تواند.

وی افزود که نیاز است تا به افزایش تعداد کشورهای دخیل در این پروسه نه بلکه به کیفیت و مؤثریت موضوع فکر شود.

این در حالیست که مقامات افغان می‌گویند، کشورهای منطقه و جهان با صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح موافق بوده و می‌خواهند این روند با موفقیت انجام شود.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در روند صلح این کشور نظریات احزاب سیاسی، بزرگان قوم و جامعه مدنی گرفته شده و هرگاه کدام نهاد دیگر در زمینه مشورۀ مفید را ارائه کند از آن استقبال شده و در روند صلح از آن استفاده می‌شود.

اسدالله زائری معاون سخنگوی این شورا در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما از هر نوع اقدامی که با مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان کمک می‌کند استقبال می‌کنیم از جمله به موضوع که اشاره شد این رسالت ملی تمام افغان‌ها و بزرگان ماست."

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان از چند ماه به این طرف تلاش‌ها را آغاز کرده تا زمینه گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را فراهم سازد.

شورای عالی صلح می‌گوید که میان آقای خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان چند بار نشست صورت گرفته و گفته شده که نتایج این نشست‌ها امیدوار کننده بوده‌است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG