لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

وزارت خارجه: مأموریت سیاسی ملل متحد در افغانستان دوامدار خواهد بود


صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

پس از آنکه مأموریت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان بجای یک سال برای شش ماه تمدید شد وزارت خارجه این کشور می‌گوید که شرکای بین‌المللی افغانستان حتماً تمدید این مأموریت را در آینده در نظر می‌گیرند.

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت می‌گوید که یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان کارهای بسا مهم را انجام داده و به ادامه آن در این کشور نیاز است.

آقای احمدی روز یک‌شنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۷ به رادیو آزادی در این باره گفت:

" از این‌که مأموریت سیاسی سازمان ملل متحد برای شش ماه تمدید شده ما متأسف هستیم اما پس از شش ماه حتماً تمدید می‌شود، مأموریت یوناما در افغانستان موفق بوده و دوباره تمدید خواهد شد، ما کماکان روابط بسیار نیک و خوب با دوستان و شرکای بین‌المللی خود داریم و آنان تمدید مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان را حتماً در نظر می‌گیرند."

شورای امنیت سازمان ملل متحد به علت آنچه اختلافات میان امریکا و چین گفته شد مأموریت سیاسی سازمان ملل متحد را بجای یک سال برای شش ماه در افغانستان تمدید کرد.

عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد تمدید شدن مأموریت شش ماهه این سازمان را در این کشور تأسف بار خوانده و گفته است که سعی می‌شود در این مدت زمینه مأموریت مؤثر و خدمات گسترده سازمان ملل متحد در افغانستان فراهم گردد.

در عین حال انتظار خادم از کارشناسان روابط بین‌الملل نیز حضور دوامدار سازمان ملل متحد در افغانستان را مهم می‌داند اما وی تأکید دارد که نقش این سازمان باید مؤثرتر باشد:

انتظار خادم کارشناس روابط بین‌الملل
انتظار خادم کارشناس روابط بین‌الملل

"حضور سازمان ملل متحد بسیار اهم و حیاتی است، مأموریت این سازمان باید برای شش ماه و یک سال نباشد بلکه باید سال‌های طولانی ادامه یابد، اما با تغییر نقش، طرزالعمل و میکانیزم و باید تلاش شود تا مؤثریت‌اش بیشتر و طرز کارش تغییر یابد."

تلاش برای برقراری صلح و ثبات، بهبود روابط میان کشورها، بازسازی بخش‌های اقتصادی، مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر، تأمین حقوق بشری، جلوگیری از جنگ و درگیری‌ها و غیره از اجندای اصلی مأموریت سازمان ملل متحد در کشورها می‌باشد.

آقای خادم نیز با اشاره به این‌که افغانستان تا هنوز با جنگ، فساد، بی عدالتی و چالش‌های جدی دیگر روبه‌رو است می‌گوید که ادامه مأموریت سازمان ملل متحد در این کشور یک نیاز جدی بوده و باید به آن توجه شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG