لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

درگیری اخیر در مزار شریف بالای میله گل سرخ سایه افگنده است


زیارت سخی در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ
زیارت سخی در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ

اخیر این هفته، ولایت بلخ در شمال افغانستان که مرکز اصلی جشن باستانی نوروز است بار دیگر از کسانی‌که در پی برگزاری جشن نوروز هستند، پذیرایی خواهد کرد.

اما شماری از باشنده‌گان ولایات همجوار که در همسایه‌گی با بلخ قرار دارند می‌‌گویند، امسال به نسبت درگیری میان نیروهای طرفدار ریاست جمهوری و عطا محمد نور والی سابق بلخ که چند روز قبل در شهر مزار شریف اتفاق افتاد از رفتن به میله گل سرخ هراس دارند.

سید محمد عابدی مسئول ادبی و فرهنگی حوزه ادبی جوزجان گفت که فرهنگیان ولایت جوزجان امسال نمی‌خواهند به میله گل سرخ در مزار شریف حضور یابند، چرا که خود آن‌ها طی محافل جداگانه با نهادهای فرهنگی در جوزجان از این روز تجلیل می‌کنند.

وی می‌گوید:

"ما با تمام نهادهای فرهنگی و ادبی با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ جوزجان تصمیم گرفتیم که با راه اندازی محافل ادبی، فرهنگی و مشاعره با شاعران جوزجان از این روز در خود ولایت جوزجان تجلیل کنیم."

قرار گزارش‌ها از ولایت بلخ، جمع و جوش در میله گل سرخ، امسال کم رنگ است.

حکمت‌الله ابدالی یک تن از باشنده‌گان شهر شبرغان می‌گوید، شهر مزار شریف حال و هوای را که در سال‌های قبل داشت، امسال ندارد.

به‌گفته ابدالی، احتمال وقوع درگیری بین افراد عطا محمد نور و ریاست جمهوری باعث ترس و هراس علاقه‌مندان میله نوروز شده و مردم در جشن نوروز در روز سال نو خورشیدی اشتراک نخواهند کرد.

ابدالی افزود:

"سال‌های گذشته ما زیادتر شوق داشتیم به میله گل سرخ مزار برویم و نوروز را در آن‌جا تجلیل کنیم، اما به نظر من امسال امنیت به کلی خراب است، از این رو اشتراک مردم هم امسال کم‌رنگ خواهد بود."

هرچند صالح محمد خلیق رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در جریان هفته در صفحه فیس‌بوک خود نوشته‌است که محمد اسحق رهگذر والی بلخ نشست کمیسیون ولایتی برگزاری جشن نوروز را دایر کرده‌است و در این نشست رئیسان کمیته‌های تدارک مراسم نوروز از آماده‌گی‌ها برای برگزاری جشن نوروز به مردم اطمینان داده‌اند تا بدون تشویش در این مراسم اشتراک کنند، ولی با آن‌هم بسیاری از باشنده‌گان ولایات شمال هراس از رفتن به میله عنعنوی جشن نوروز دارند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG