لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

تیفا: کارهای تیم جدید کمیسیون انتخابات نگران کننده‌است


محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس تیفا
محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس تیفا

انتخابات ریاست جمهوری این بار به باور شماری از ناظران در گرو تنش‌های داخلی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و مدیریت نادرست در این کمیسیون مانده‌است.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان روز دوشنبه «۲۷ حوت ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر بی‌برنامه‌گی‌ها در این کمیسیون ادامه یابد، انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده برگزار نخواهد شد.

وی می‌گوید:

"افراد فاسد هنوز هم در کمیسیون استند، تحت نظر همین کمیشنران جدید کار می‌کنند، بحث تأخیر هم بدون در نظرداشت شاخصه‌های مدیریتی و رهبری این‌ها می‌آیند مسئله تأخیر را مطرح می‌کنند، ما را این تیم جدید از این‌که بیشتر امیدوار بسازد نسبت به برگزاری انتخابات متأسفانه ناامید ساخته و ما شدیداً نگران استیم که اگر این قسم وضعیت ادامه پیدا کند برگزاری انتخابات در سال جاری میلادی ناممکن خواهد بود."

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است که با تعدیل قانون انتخابات از سوی رئیس جمهور آنان باید برنامه‌های شان را از سر طرح‌ریزی کنند.

این کمیسیون یک روز پیش از این گفته‌است که تا روزهای آینده جدول جدید زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را اعلام خواهد کرد.

ناظران انتخابات می‌گویند، این کمیسیون تا کنون نتوانسته است در چند روز پسین کارهایش را به گونه درست برنامه‌ریزی کند و تأکید می‌ورزند که بهانۀ برای به تأخیر انداختن تقویم انتخابات نباید وجود داشته باشد.

حضور برخی از چهره‌های فاسد و مداخله‌های حکومت موضع دیگری است که آقای ایوب‌زاده بر آن اشاره می‌کند اتهامی‌که ریاست جمهوری آنرا رد می‌کند.

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات از تلاش‌ها و پیشرفت‌ها در کارهای این کمیسیون سخن می‌زند، اما می‌گوید بحث‌ها روی این‌که در جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری تغییر پدید آید، ادامه دارد.

ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، تا دو روز دیگر تقویم جدید انتخابات روشن می‌گردد.

ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
ذبیح سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

وی افزود:

"اطمینان را که ما برای‌تان داده می‌توانیم این است که ان‌شاءالله انتخابات در سال آینده برگزار می‌شود، شما می‌دانید که از تقویم ۱۷ روز به عقب مانده‌ایم یک تاریخ جدید برای ثبت نام مشخص می‌شود."

آقای سادات تأکید می‌ورزد که این کمیسیون تلاش می‌کند تا انتخابات در تاریخ تعیین شده آن در سال آینده برگزار گردد، اما با در نظرداشت این‌که ۱۶ روز از عملی شدن جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری پس مانده‌است در مشوره و رأی‌زنی‌ها با احزاب و ناظران روی تقویم جدید تا دو روز دیگر تصمیم گرفته خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG