لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

ترکیه و ایران عملیات مشترک را بر ضد جنگجویان "پی.کی.کی" آغاز کردند


سلیمان سویلو وزیر داخله ترکیه
سلیمان سویلو وزیر داخله ترکیه

ترکیه و ایران هژدهم مارچ عملیات مشترک را بر ضد جنگجویان حزب ممنوع کارگران کردستان "پی.کی.کی" آغاز کردند.

آژانس خبری رویترز از قول سلیمان سویلو وزیر داخله ترکیه گزارش داده که گفته است: "ما صبح امروز یک عملیات مشترک را همراه با ایران بر ضد جنگجویان حزب ممنوع کارگران کردستان پی.کی.کی در سرحدات شرقی خود آغاز کردیم که نتایج آن بعداً اعلان خواهد شد."

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، اخیراً ترکیه از احتمال انجام عملیات مشترک با ایران بر ضد حزب کارگران کردستان پی. کی. کی سخن گفته بود، اما این نخستین بار است که مقامات ترکیه رسماً همچو عملیات را تأیید کرده‌اند.

سلیمان سویلو وزیر داخله ترکیه نگفته است که این عملیات مشترک با ایران، کدام پایگاه حزب کارگران کردستان را هدف قرار داده‌است، اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گذشته گفته بود که مخفی‌گاه‌های این گروه را در عراق هدف قرار خواهد داد.

اردوی ترکیه بطور منظم حملات هوایی را بر ضد جنگجویان حزب کارگران کردستان در شمال عراق انجام می‌دهد و عملیات‌های خاص را در داخل قلمرو کشور خود نیز بر ضد اعضای این گروه انجام داده‌است.

آرشیف، یک جت قوای هوایی ایران
آرشیف، یک جت قوای هوایی ایران

نیروهای امنیتی ایران نیز بر ضد "حزب حیات آزاد کُردستان" که با حزب کارگران کردستان مرتبط است، می‌جنگند.

حزب کارگران کردستان و حزب حیات آزاد کردستان هر دو در شمال عراق پایگاه دارند.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، حزب کارگران کردستان از مدت سه و نیم دهه به این سو بر ضد حکومت ترکیه و بخاطر آزادی منطقه کردستان می‌جنگد و در این اواخر خواستار خودمختاری بیشتر اقلیت کُردهای این کشور شده‌است. در جریان این مدت در نتیجه جنگ‌ها بین اعضای این حزب و نیروهای امنیتی ترکیه هزاران تن کشته شده‌اند.

حکومت ترکیه، ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی اعلان کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG