لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۰

دنیا: طالبان مشوره‌ها را در رابطه به مذاکرات بین‌الافغانی آغاز کرده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مورد موضوعات گوناگون تبصره و مقالاتی را منتشر کرده‌اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مطلب ویژه نوشته که طالبان مشوره‌ها را در رابطه به مذاکرات بین‌الافغانی آغاز کرده‌اند.

در ادامه مطلب آمده که پس دور پنجم نشست میان امریکا و طالبان، اکنون نماینده‌های طالبان مشوره‌های را در رابطه به چگونگی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز کرده‌اند.

در این مطلب به نقل از برخی منابع نزدیک طالبان آمده که در نشست بعدی قطر میان امریکا و طالبان توافقات نشست گذشته قطر به امضا خواهد رسید.

ملا عبدالسلام ضعیف یکی از اشتراک کنندگان نشست قطر و مقام پیشین طالبان به نویسنده مطلب گفته‌است که مشوره‌های طالبان در رابطه به مذاکرات بین‌الافغانی هنوز نهایی نشده‌است.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله‌اش نوشته که برزگان قوم عالمان دین و مردم عام ولایت‌های پکتیا، لوگر، خوست و پکتیکا از حکومت و طالبان خواسته‌اند تا مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کرده و جنگ را خاتمه دهند.

اما سرمقاله نویس نوشته‌است در حالی‌که افغان‌ها خواهان مذاکرات بین‌الافغانی اند طالبان دو پا را به یک موزه کرده و به جای حکومت افغانستان با امریکا روسیه، ایران و عرب‌ها گفتگو می‌کنند.

  • در ادامه سرمقاله سؤال شده که چرا جنگ با حکومت افغانستان اما مذاکرات صلح با امریکا و کشور‌های همسایه؟

سرمقاله در پاسخ به این سؤال نوشته که طالبان مستقل نیستند، کشورهای منطقه با این گروه کمک‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی می‌کنند و آن‌ها در هر مسیری که خواست پاکستان باشد بدون فکر کردن در آن ادامه می‌دهند.

در پایان سرمقاله آمده‌است طالبان باید بدانند که سیاست افغانستان اکنون تغییر کرده و نسل این کشور بزرگ شده‌اند که برای حفظ کشور و ارزش‌های ملی‌شان آماده‌اند تا سر خود را قربان کنند پس طالبان باید به خواست‌های مثبت مردم پاسخ دهند و به مذاکرات بین‌الافغانی آماده شوند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش تحت عنوان "زورگویان باید مجازات شوند" نوشته‌است گزارش‌های وجود دارند که در کنار انتقال اسلحه در موتر‌های زره و شیشه سیاه، توسط این موتر‌ها قاچاق و اختطاف نیز صورت می‌گبرد.

به نقل از سرمقاله نویس بیشتر این چنین موتر‌ها مربوط می‌شود به زورگویان و برخی از اعضای شورای ملی.

سرمقاله نویس با اشاره به قضیه پروین درانی نماینده کوچی‌ها در ولسی جرگه نوشته‌است، دیده شود که اکنون نهادهای عدلی و قضایی با این قضیه چه نوع برخورد می‌کنند.

به نقل از سرمقاله، خانم درانی روز گذشته پس از آن پولیس را مورد لت کوب قرارداد که این پولیس می‌خواست موتر وی را تلاشی کند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مورد سفر اخیر رئیس جمهور غنی به امارات متحده عربی نوشته است که افغانستان اکنون در حال مبدل شدن به یک کشور صادراتی است.

روزنامه در سرمقاله‌اش این سفر رئیس جمهور را از لحاظ اقتصادی پُر دست آورد خوانده و نوشته که در جریان این سفر مقامات امارات روی افزایش صادرات افغانستان تأکید کرده گفته اند که امارات حاضر است تا تمامی زعفران افغانستان را خریداری کند.

در سرمقاله آمده که زعفران جاگزین مواد مخدر گردیده و اکنون این محصول در ۲۳ ولایت افغانستان کشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG