لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

ستارز اند سترایپس:‌ موقف طالبان اشرف غنی را مأیوس ساخته‌است


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • ستارز اند سترایپس

روزنامۀ ستارز اند سترایپس می‌نویسد، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که یک زمان امیدوار بود تا همچون یک قهرمان و زمینه‌ساز برقراری صلح پس از ۱۷ سال جنگ، در انتخابات دوباره برگزیده شود، در نتیجۀ لجاجت طالبان این نقش را از دست داده‌است.

به نوشتۀ روزنامه، شماری از رقیب‌های آقای غنی ملاقات سطح عالی را با شورشیان طالبان انجام داده‌اند و مقام‌های امریکایی هم هفته‌ها عقب در‌های بسته با این گروه دیدار کرده‌اند.

روزنامه می‌نویسد، این وضعیت رئیس جمهور غنی را مأیوس ساخته‌است و او توسط حمدالله محب، مشاور امنیت ملی‌اش از مقام‌های امریکایی انتقاد کرد.

آقای محب هنگام دیدار از ایالات متحده هفته گذشته زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را به منزوی کردن حکومت کابل از روند گفتگوها متهم کرد.

به نوشتۀ روزنامه، محب که به‌عنوان سفیر افغانستان در امریکا کار کرده، به دنبال این موضع گیری‌اش از معامله‌های آینده با مقام‌های امریکایی محروم شده‌است.

روزنامه می‌نویسد، وزارت خارجۀ امریکا دوشنبه از تبصره در مورد گزارش‌ها در این باره خودداری کرد.

در مطلب به نقل از مایکل کوگلمن، متخصص در مرکز تحقیقاتی ویلسن نوشته شده‌است، حرف‌های خشم‌آلود محب نشان دهندۀ میزان مأیوسی حکومت کابل به‌خاطر بیرون ماندن‌اش از پروسۀ صلح است.

  • کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران

نشریۀ کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران مطلبی را در مورد قتل سلطان محمد خیرخواه، خبرنگار افغان نشر کرده و این قتل را نکوهش کرده‌است.

درین مطلب از مقام‌ها خواسته شده‌است تا درین مورد تحقیق کنند و تلاش‌ها برای حفظ جان خبرنگاران را تشدید بخشند.

خیرخواه برای یک تلویزیون خصوصی و یک رادیو در ولایت خوست کار می‌کرد.

مردان مسلح این خبرنگار را به روز جمعه در شهر خوست هدف تیراندازی قرار دادند و او در نتیجۀ زخم‌های که برداشته بود شام همان روز در شفاخانه جان داد.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این قتل را به دوش گرفته‌است.

در ادامۀ حملات بالای خبرنگاران، نثار احمد احمدی، خبرنگار دیگر هفتۀ گذشته در ولایت هلمند زخمی شد.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته است که در سال ۲۰۱۸ دست کم ۱۳ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG