لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

۳۴ مکتب در سال جدید تعلیمی به‌روی متعلمین در هرات مسدود خواهد بود


آرشیف/ یکی از مکاتب دولتی در هرات
آرشیف/ یکی از مکاتب دولتی در هرات

مسئولان معارف هرات می‌گویند که ۳۴ مکتب در سال جدید تعلیمی به‌روی متعلمین مسدود خواهد بود.

رئیس معارف می‌افزاید که یکی از دلایل مسدود بودن این مکاتب تهدیدات امنیتی در مسیر راه‌های منتهی به این مکاتب است.

یکی از دلایل مسدود بودن این مکاتب تهدیدات امنیتی در مسیر راه‌های منتهی به این مکاتب است.

روح‌الله ازهد رئیس معارف هرات می‌گوید، تهدیدات امنیتی در مسیر راه‌های منتهی به مکاتب یکی از دلایل مسدود بودن مکاتب در ولسوالی‌های این ولایت است.

اما وی نامی از ولسوالی‌های که این مکاتب مسدود هست، نمی‌برد.

روح الله ازهد، رئیس معارف هرات
روح الله ازهد، رئیس معارف هرات

او افزود:

"در اکثر ولسوالی‌ها امکان دارد یک یا دو مکتب بسته باشد، نظر به مشکلات مختلف، می‌تواند یک از آن مشکلات تهدیدات امنیتی در مسیر راه باشد که شاید نتوانند، اطفال و معلمین ما به آن مکاتب بروند، آن تعداد مکاتب بسته می‌باشد."

مسئولان معارف هرات تخمین می‌زنند که در حدود ۳۰۰ هزار طفل به‌شمول اطفال کارگر و بی‌جا شده‌گان داخلی در هرات از رفتن به مکتب محروم هستند.

مسدود بودن مکاتب در ولسوالی‌ها باعث نگرانی اعضای شورای ولایتی هرات شده‌است.

مهدی حدید، یکی از اعضای این شورا می‌گوید که شماری از مکاتب به‌دلیل تهدیدات امنیتی در ولسوالی‌های شیندند، ادرسکن، پشتون زرغون و غوریان مسدود می‌باشد.

او افزود:

"ولسوالی‌های که بیشتر ناامن بوده، ولسوالی شیندند بوده، متأسفانه یعنی ولسوالی‌های پنج‌گانه شیندند و ولسوالی‌های هم‌جوار شیندند یعنی در قسمتی از ادرسکن، پشتون زرغون، یک قسمتی از غوریان، قسمت‌های به اصطلاح جنوبی غوریان در آن قسمت‌ها هم متأسفانه، بعضی از مکاتب مسدود است و این تبعات بسیار بدی دارد و واقعاً جبران ناپذیر است."

رأی‌زنی بزرگان قومی با طالبان مسلح، یکی از گزینه‌ها، روی میز اداره محلی هرات قرار دارد تا دروازه‌های مکاتب مسدود شده در ولسوالی‌ها باز شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات تأکید دارد که نیروهای افغان با راه اندازی عملیات‌های نظامی در راستای تأمین امنیت و بازگشایی دروازه‌های مکاتب اقدام خواهند کرد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات

او افزود:

"ما در کنار این‌که تلاش می‌کنیم از قوای نظامی کار بگیریم که ساحات از وجود مخالفین مسلح دولت پاکسازی بشود، تلاش جدی ما این خواهد بود که از طریق بزرگان قومی بعضی چالش‌ها در حوزه امنیت برطرف کنیم تا شاگردان بیشتری به مکاتب بروند."

تداوم جنگ در افغانستان، زمینه تعلیم را از بسیاری اطفال گرفته‌است.

در فضای دود و باروت، مسلماً این اطفال هستند که بیشترین صدمه را می‌بییند و مسدود بودن مکاتب نگرانی‌های را بابت آینده اطفال افزایش می‌دهد.

مقامات محلی بارها از تلاش‌ها به‌خاطر برطرف کردن مشکلات امنیتی مکاتب وعده داده اند، ولی این موضوع همچنان به‌عنوان یک شعار باقی مانده است.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG