لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

هنوزهم برای فرخنده در کابل با حرکت‌های مدنی عدالت خواهی می‌گردد


آرشیف
آرشیف

هنوزهم برای فرخنده در کابل با حرکت های مدنی عدالت خواهی میگردد.

از قتل فرخنده چهار سال می‌گذرد اما هنوزهم در قسمت وی عدالت تامین نشده است و مرد در این زمینه عدالت خواهی می‌کنند.

نهاد هنر سالار که در بسیاری موارد در سرک ها، دیوارهای شهر پیام های وضعیت جاری را نوشته و تصاویر مختلف را رسم می‌کنند اما در چهارمین سالروز کشته شدن فرخنده تصویراش را رسامی می‌کنند.

در چهارمین سالروز کشته شدن فرخنده تصویراش را رسامی می‌کنند.

امید شریفی رئیس این گروه هنری روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که وی به این باور است که این گونه حرکت‌های مدنی در بخش عدالت خواهی رنگ می‌آورد.

او افزود:

"با این کار برای بلند شدن صدای مردم هم زمینه فراهم میشود، من فکر می‌کنم که این یگانه راه است که مردم را به فکر کردن وادار می‌سازیم، و انتقاد کنیم که چرا این گونه حادثه اتفاق می‌افتد، و حد اقل زمانی‌که آن‌ها تنها می‌باشند این را فکر کنند که چرا ما در این خشونت زنده‌گی کنیم."

فرشته عضو تیم هنر سالار است که می‌گوید، هدف از این رسامی‌اش نشان دادن زنده‌گی زن افغان به مردم می‌باشد.

او افزود:

"فرخنده را به شکل ظالمانه کشتند، حالا هم همانند فرخنده بسیاری از زنان دیگر هم اند که با آنان خشونت صورت می‌گیرد و ما حالا باید زنده‌گی آنها را در نظر بگیریم، و جلو زورگویی را بگیریم."

این در حالیست که چهار سال قبل فرخنده در منطقه شاه دو شمشیره شهر کابل از سوی مردم به اتهام اهانت به قرآن کریم نخست کشته شده و بعداً به آتش کشیده شد که به شمول افغانستان عکس العمل شماری از کشورها و ادارات بین المللی را در پی‌داشت.

تصویر فرخنده در منطقه نسبتاً پر ازدحام شهر کابل رسامی شد تا توجه هر رهگذری به آن بی‌افتد.

آرشیف/ چهار سال قبل فرخنده در منطقه شاه دو شمشیره شهر کابل از سوی مردم به اتهام اهانت به قرآن کریم نخست کشته شد
آرشیف/ چهار سال قبل فرخنده در منطقه شاه دو شمشیره شهر کابل از سوی مردم به اتهام اهانت به قرآن کریم نخست کشته شد

غوث محمد یکی از باشند‌ه‌گان کابل که تصویر رسامی شده فرخنده توجه‌اش را بخود جلب کرده است از حکومت میخواهد که باید در آینده جلو این گونه رویدادها را بگیرد.

او افزود:

"برعلاوه فرخنده در چند روز اخیر شاهد کشته شدن مهسا بودیم حکومت باید در این زمینه توجه داشته باشد و از این گونه رویدادها جلوگیری کند."

تلاش کردیم تا در مورد عاملین و قضیه قتل فرخنده نظر لوی سارنوالی افغانستان را نیز داشته باشیم اما با وجود تماس های مکرر موفق نشدیم.

اما پیش از این اداره به رسانه ها گفته بود که برای شش تن از عاملین قتل فرخنده جزای اعدام تعیین شده است اما در مورد دیگران بررسی ها در ادارات عدلی قضایی جریان دارد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG