لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

خلیل‌زاد به مقامات روسیه، چین و اتحادیه اروپا در مورد صلح افغانستان معلومات می‌دهد


وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، قرار است زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص این وزارت برای صلح افغانستان امروز پنج‌شنبه ۲۱ مارچ ۲۰۱۹
وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، قرار است زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص این وزارت برای صلح افغانستان امروز پنج‌شنبه ۲۱ مارچ ۲۰۱۹

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، قرار است زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص این وزارت برای صلح افغانستان امروز پنج‌شنبه ۲۱ مارچ ۲۰۱۹ طی یک نشست در واشنگتن در مورد روند صلح افغانستان به برخی از مقام‌های کشورهای دخیل در این روند معلومات دهد.

آژانس خبری رویترز به نقل از یک اعلامیه وزارت خارجه امریکا گزارش داده که آقای خلیل‌زاد در این نشست با نماینده‌های خاص روسیه، چین و اتحادیه اروپا برای افغانستان ملاقات خواهد نمود و در مورد تلاش هایش برای خاتمه طولانی ترین جنگ امریکا در افغانستان بحث خواهد کرد.

در این اعلامیه گفته شده که بر علاوه معلومات در مورد پیشرفت‌های اخیر در راستای صلح افغانستان هم‌چنان در این نشست که از سوی وزارت خارجه امریکا برنامه ریزی شده روی این موضوع نیز بحث می‌شود که جامعه جهانی چگونه می‌تواند از روند صلح افغانستان حمایت کرده و در خاتمه جنگ در این کشور نقش بازی کند.

در این نشست امروز وزارت خارجه امریکا قرار است ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان، دینگ شیجونگ و رولاند کوبیا نماینده های خاص چین و اتحادیه اروپا برای افغانستان اشتراک کرده و با زلمی خلیل‌زاد که از ماه سپتمبر سال گذشته میلادی مسئولیت پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان از سوی امریکا را به عهده دارد، صحبت کنند.

دور پنجم گفتگوهای صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر پس از ۱۶ روز چانه زنی‌ها در ۱۲ ماه مارچ به پایان رسید.

با آن که اعلامیه وزارت خارجه امریکا از پیشرفت در این گفتگو ها یاد کرده اما جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نکرده‌است.

پس از خاتمه دور پنجم مذاکرات، دو طرف گفتند که روی یک مسوده برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و اطمینان در خصوص مبارزه علیه تروریزم به توافق دست یافته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، طالبان هر نوع گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده و آن حکومت را دست نشانده امریکا خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG