لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

وزارت صحت عامه: در انفجارهای امروز شهر کابل ۶ تن کشته شده‌اند


یکی از مجروحین انفجارهای امروز در شهر کابل
یکی از مجروحین انفجارهای امروز در شهر کابل

در حالی که رئیس جمهور غنی در مراسم بر افراشتن جهنده سخی بمناسبت تجلیل از نو روز در مزار شریف از ۱۳۹۸ خورشیدی بنام سال صلح یاد کرد، اما روز اول این سال با سه انفجار که در نتیجه آن ۶ تن کشته و بیش از ۲۰ تن زخم برداشتند، آغاز شد.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت که این انفجار‌ها در منطقه علی‌آباد شهر کابل در مربوطات حوزه سوم امنیتی در نزدیکی‌ زیارت کارته سخی رخ داده‌است.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"دشمنان مردم افغانستان سه حلقه ماین را در مربوطات حوزه سوم امنیتی در پس کوچه‌ها جابجا کرده بودند که در نتیجه آن شش هموطن ما بشمول یک زن کشته و ۲۳ تن دیگر که همه غیر نظامیان اند زخمی شدند."

آقای رحیمی افزود که نیرو‌های امنیتی بیست حلقه ماین را از ولایت‌های کابل، بلخ و هرات کشف و خنثی کرده‌اند.

این در حالیست که در سال نو ۱۳۹۷ نیز در نزدیکی زیارت کارته سخی حمله انتحاری صورت گرفته بود که در نتیجه آن ۲۹ تن کشته و ۵۲ تن دیگر زخم برداشته بودند.

وزارت دفاع افغانستان نیز در صفحه تویتر‌ اش نوشته است که تلفات امروز در علی آباد منطقه جمال مینه ناشی از پرتاب هاوان یا راکت بوده‌است، اما دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید که این انفجار‌ها از اثر ماین‌های از قبل جاسازی شده صورت گرفته و در آنجا کمربند امنیتی نبوده‌است.

از سوی هم محمد یحیی و سجاد دو تن از شهروندان کابل که گواه رویداد بودند در این باره به رادیو آزادی چنین گفتند:

"امروز سال نو است، ما به کارته سخی آمده بودیم که در اینجا صدای سه فیر راکت شنیده شد، برای ما نیرو‌های امنیتی گفت که ساحه را ترک کنید تا حمله دیگر صورت نگیرد و ما از ساحه بیرون شدیم."

"این‌که راکت بود یا چیزی دیگر نفهمیدم، صدای چره‌های موتر شنیده شد، ما فرار کردیم، مادرم پنهان شد، در دیوار نزدیک ما یک راکت اصابت کرد و زخمی شدم، با برادرم و پدرم به شفاخانه آمدیم."

تاکنون کسی یا گروهی مسئولیت این انفجار‌ها را به عهده نگرفته‌است.

پیش از این وزارت داخله افغانستان اعلان کرده بود که برای تجلیل از مراسم نوروز تدابیر جدی امنیتی را در سراسر کشور روی دست گرفته اند.

اما سفارت امریکا در کابل دو روز قبل از حملات احتمالی در جریان نوروز هشدار داده بود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG